Saturday 28 January 2023

SKDJ ke Gua Tempurung dan Kellie Castle, Perak

 24.09.2022 | Sabtu

Sememangnya aku suka bawak budak² SKDJ ke Gua Tempurung sebelum depa tamatkan sekolah rendah. Pengalaman masuk ke Gua Tempurung, bukan semua pelajar sekolah rendah dapat rasai. Lebih² lagi bersama kawan². Jadi, menjadi tanggunggjawab aku utk bawak budak² aku explore apa yg ada didalam gua.

Jam 4.00am:

Ramai parent dan peserta yg dah sampai sekolah walaupun kehujanan.. Kata sesetengah parent, risau x tersedo dari tido.. 😁😁 Hujan lebat di Nilai mmg merisaukan aku as a organizer event yang bawak 120 murid dengan 14 org team renjer Jasmin 💪💪.. Menguruskan 120 murid umur 11 tahun bukan lah satu hal yang senang.. berbeza kalau uruskan orang dewasa 😅😅. Dalam kehujanan, ngam 120 org sampai ke sek ikut pesanan awal aku masa taklimat.. Jam 5.00am klu x sampai, bye-bye 🤣🤣

Jam 5.05am:

Alhamdulillah.. Roda bas berputar seperti yg aku harapkan.. kemain happy lagi budak² ni dpt naik bas nak pi jalan jauh.. Hahaha.. pung pang pung pang dok nyembang dalam bas.. Aku biarkan saja.. Bagi depa feel dulu.. Hahaha..

Jam 6.10am:

Sampai Jejantas Sg Buloh.. Solat Subuh + breakfast.. dah mcm MRT bila gerak ke surau.. Panjaaaaang... Bila pi rombongan Cik Kiah mcm ni, dengan jumlah peserta yang besar, x dapat la nak layan mcm raja.. Makan lepak tepi jalan saja.. Asalkan perut kenyang. Selesai solat dan breakfast nasik lemak Kak Ma Nilai. Paduuu..

Ada briefing dari team renjer


Owner company Gua Tempurung..


Jam 9.10am:

Kali ni memang mantap Pak Abu.. ON TIME!! Memang aku plan jam 9.15-9.30am sampai Gua Tempurung.. dengan 2x berhenti (Sg Buloh & Ladang Bikam).. Tp kali ni awai 5 min. CUN.. Tp.. tp.. tp.. bila sampai, aku nampak sekumpulan besar dah standby nak masuk gua.. Adehhhh.. Pedih.. Sebab 3-4 hari sebelum bertolak, admin Gua Tempurung bgtau group aku 2nd group yg akan masuk selepas 1 group lagi yg berjumlah 25 pax. Ni aku tengok ratusan pax. Tp takpa.. Hero pi settlekan.. 😅😅😅. Group KKM berjumlah 193 pax masuk dulu.. So, sebelum kami masuk, dah ada +-250 pax kat dalam gua walaupun 9.30am kami dah terpacak kat pintu masuk. Its OK.. Tak perlu lompat² katak.. Rileks saja.. sebab kalau naik hantu pun x boleh masuk gua jugak dengan bersesak² dalam tu.. hahaha.. Akhirnya.. 

Jam 9.50am:

Alhamdulillah.. Turn kami masuk... 40 org peserta kami utk masuk dulu.. Renjer Gua Tempurung buatkan 20-20 pax setiap kemasukan. So, habis semua masuk bila dah jam 10.20am.. Tp sebelum masuk, majlis ringkas cenderahati kepada boss Gua Tempurung, Datuk Rahman sebab byk support team dari SK Desa Jasmin ni dari pelbagai segi termasuk technical. Pelbagai ragam yg berlaku sepanjang 2 jam 30 min dalam Gua Tempurung. Tp utk group 1st yang aku bawak masuk, semuanya teruja. To be honestly, kemasukkan kali ni, personally aku lebih enjoy la.. mungkin sebab dah cekap kot sb dah kali ke-4 masuk sini 🤣🤣🤣🤣. Sebab apa, sebab kali ni aku tekankan kat budak² supaya "menikmati" bukannya berlari dengan laju utk habiskan exploration. So, pergerakan nampak lebih smooth dan cun. Merangkak sikit, pastu kumpul balik.. duduk dalam air.. rileks².. slow² gerak.. berendam lama² dalam gua tu.. benda tu lah diulang².. 

Renjer Zulhelmi & Ustaz Izuan

Jam 12.20pm:

Lega.. group yg aku dan ustaz Toha bawak, 1st group yg jumpa pintu keluar.. memang enjoy betoi budak².. Alhamdulillah.. tak lama kemudian, yang lain² pun selesai keluaw gua tanpa ada masalah kecederaan.. luka sikit² tu biasa laa.. dah merangkak kat batu².. Hihihihi.. Bagi chance depa berkubang dulu kat sungai luar gua.. Habih keruh ayaq sungai.. Tp depa peduli apa? 🤣🤣🤣🤣🤣 Kdg², peluang mcm ni lah depa perlukan.. Timba pengalaman yang tak dapat lagi didalam alam persekolahan.. lepas tu, bersihkan diri.. dan menikmati buffet lunch @ kaki Gua Tempurung.. Memang nikmat.. Kami team renjer, makan makanan ala² kampung.. dengan tempoyak dan sambai belacan kuinin ditambah dengan ikan masin dan mcm² menu lagi.. Niqmat sungguh.. Syukur alhamdulillah..








Jam 2.00pm:

Bye² Gua Tempurung dan hai Kellie Castle. Dah alang² sampai ke Gopeng, rugi x ke Kellie Castle.. lebih kurang 35 min perjalanan. Lebih kepada sesi kenali sejarah pembinaan istana Kellie ni oleh Sir William.. Selebihnya.. mai la sendiri tengok dan lawat 🤭🤭. 1 jam aku bagi depa pusing².. sambil ingat apa yg patut.. sebab ada kuiz yg hadiah² pun best jugak. Kuiz ni saja nak fun² saja.. dan at least ada benda yg budak akan cuba igt balik sepanjang program yg dia lalui satu hari ni..


Jam 5.00pm:

Bye² Kellie Castle.. dan say Hai to Nilai 😁😁. Bergeraklah balik ke Nilai.. singgah di Kawasan Rehat Ulu Bernam (Tg Malim) utk dinner dan solat. Budak² ni kdg² dasyat.. dah makan nasi ayam, pastu depa pi balun pulak maggie.. adehhh.. sampai ada la yg termuntah² dalam bas .. inilah yg kita panggil "kebebasan membeli".. Hahahahaha..

Kesimpulan:

Syukur alhamdulillah.. Walaupun hujan lebat sebelum bertolak ke Perak, namun keberkatan hujan itu membantu cuaca yang baik sebaik masuk Selangor dan Perak.. Pengurusan masa pun kali ni antara yang terbaik. Kerjasama parent dan anak² murid pun terbaik yg membantu time management jadi bagus. Aku personally nak ucapkan terima kawan² aku yg bersama² 120 org murid dan membantu dari awal sampai tamat program. Hangpa memang ohsem + mantap + amat² dasyat.. Tkasih byk² kawan..

Ketua Renjer: Chip Cgu Isman

Cgu Zulhelmi + Cgu Joe + Ustaz Toha + Ustaz Sandy + Ustaz Izwan + Cgu Fadli + Ustazah Ros + Ustazah Wiyah + Cgu Mimi + Ustazah Hana + Kapten Kak Wan..

Sesungguhnya.. pengalaman masuk Gua Tempurung berikan sesuatu yang berbeza.. Cubalah..

Ada rezeki, Gua Tempurung 5.0.. kalau ada yang sudi melaksanakan.. 😁😁

Sekian saja karangan panjang Kertas 2 (BM Penulisan). Semoga dapat A+

Next: Trip to Penang ~ 120 pax ~ 14hb Okt 2022

Chegu Anuar

Nilai, Negeri Sembilan..

p/s: Sila pm inbox kalau nak aku buat utk rombongan sekolah hangpa ataupun kot² org² kampung nak pi ka 😁🤭😁🤭 utk dptkan sebutharga.

No comments: