Sunday 22 January 2023

Beli Rumah Di Usia Muda

 22.01.2023 | Ahad

Rumah pertama kami 

Aku beli rumah ni Jun 2006.. Harga RM131,100.. Kelayakan LPPSA pun RM130,000 saja dan masa tu pun hanya boleh loan 25 tahun saja.. la ni dah 16 tahun byr installment rumah ni.. 

Rumah ni siap Jun 2007.. Julai 2007 terus aku pindah ke Pajam.. 5 org yg terawal pindah masuk ke Perdana College Heights.

Harini 2023, nilaian rumah ni antara RM370,000 - RM400,000.. 😁😁 Tak rugi beli rumah diusia muda.. bagi aku, aset penting untuk orang yg mcm aku sebab aku jenis yg susah nak menyimpan duit.. Jadi, aku mencipta aset sebagai simpanan masa depan kami sekeluarga.

Kesimpulan: Belilah rumah diusia muda sebagai satu pelaburan jangka masa panjang. Jangan utamakan kenderaan bukan bermaksud x perlu beli kereta, beli kereta yang sederhana mewah asalkan kereta baru mengikut gaji bulanan anda. Walaupun kepuasan setiap manusia berbeza², tp keperluan utk ada sebuah rumah kediaman sangat perlu untuk ahli keluarga kita.

Nasihat aku, kereta biar biasa² ajer asalkan dah beli rumah utk keluarga. Melainkan mmg dah ada rumah, lebihan wang tu boleh lah beli kereta yang ikut selera masing².

Tepuk dada, tanya selera..

#mystory

No comments: