Wednesday 4 January 2023

Selamat Bertukar Sekolah Kawan..

 04.01.2023 | Rabu 

Hari ni ada momen sedey sikit la di SK Desa Jasmin bila sahabat seperjuangan berhijrah ke destinasi pilihan masing² bagi menyambung tangunggjawab utk didik anak bangsa. 2 org cikgu sekolah aku akan berpindah ke Kedah dan juga Semenyih, Selangor.

Yang diraikan

Cikgu Sarimah atau aku panggil Kak Sarimah/Sherry hampir 23 berkhidmat di SKDJ. Memang orang lama. Berada di SKDJ sejak awal pembukaan sekolah (Tahun 2000) sesuai sangat lah istilah cikgu otai atau akak kawasan 🤭. Berhijrah kembali ke negeri asal iaitu Kedah setelah berpuluh tahun berhijrah menabur bakti didalam dunia pendidikan di negeri orang. Semestinya gembira sebab dapat bertukar tp pasti hiba hendak tinggalkan tempat yg begitu sinonim dengan kehidupan kerjaya sebagai seorang guru. Semoga Kak Sarimah terus cemerlang dan gemilang serta gembira kerana dapat kembali menabur bakti dikawasan kelahiran sendiri serta mungkin juga semakin dekat dengan saudara mara. All d best Kak Sarimah. Sempat jugak aku berborak ringkas tadi dengan otai kita. "Hujan emas dinegeri org, hujan batu dinegeri sendiri.. Ok jugak la dinegeri sendiri walaupun kawasan hujan emas pun sebenarnya ok jugak 😁😁" kata aku kat Kak Sarimah tadi..

Otai kita, Cikgu Sarimah

Next.. sorang lagi rakan dalam Matematik.. Cikgu Intan Syafinaz atau Intan SO. 1st posting di SKDJ. Selama 7 tahun di SKDJ, akhirnya memilih untuk berhijrah ke kawasan tempat tinggalnya di area Semenyih. Masuk di SKDJ utk 1st posting semestinya berikan pengalaman kepada Intan utk menerima pengalaman di "rumah" baru. Seorang yang sangat efisien dalam melaksanakan tugasan. Kami di Panitia Matematik, kehilangan seorang lagi guru Matematik selepas Kak Hamidah bersara sebulan yang lalu. All d best untuk Intan SO. Semoga tempat baru memberikan cabaran yang baru serta pengalaman juga baru.

Cikgu Intan SO

Selamat maju jaya buat kedua²nya.. Cikgu Sarimah dan Cikgu Intan..

Kesimpulan:

Bila menjadi guru, kadang² penghijrahan itu juga perlu tak kisah lah setelah berpuluh tahun kita disuatu stesyen kerja kita. Aku pun mungkin akan terus di SKDJ sampai pencennnn atau dipindahkan ke mana² atau aku berpindah ke negeri mana².. Penang ka, Kedah ka.. Selangor ka.. Mana kita tau.. Kita boleh la buat planning, tp "master planning" Allah yg pegang.

Walau macam mana pun kita seronok bekerja di negeri lain, perasaan utk kembali ke negeri sendiri atau yg dekat sikit dengan kampung halaman senantiasa ada lebih² bila dah semakin tua.. hahaha

p/s: Ni aku pesan siap² kat sini.. Kalau lah aku nak pindah sekolah, tak payah la buat apa2 okey.. Nak gerak mcm tu ajer.. segan.. suppp.. suppp suupppp, terus hilang..  🤭🤭

#mystory

#cheguanuarmenulis@nilai 


No comments: