Wednesday 18 January 2023

Bantuan Awal Persekolahan (BAP) 2023/2024

 18.01.2023 | Rabu | 11.00am

Alhamdulillah.. harini selesai aku jalankan tanggungjawab aku untuk serahkan wang tunai RM150/setiap murid yang disediakan oleh kerajaan Malaysia dan dikenali sebagai Bantuan Awal Persekolahan (BAP).

Untuk kelas aku sahaja, serahan tunai sebanyak RM6,600 berjaya diselesaikan. Dapatlah ibubapa / penjaga sebagai wang bantuan dalam persediaan sesi persekolahan akan datang. Jangan pula kita anggap BAP ni sebagai menanggung kos persekolahan, tp sekadar membantu kos pembelian barang² sebelum masuk sekolah.

Ada sesetengah ibubapa yg sujud syukur bila dapat bantuan sebegini. Sekurang²nya, dapat membantu mereka untuk membeli peralatan sekolah. Namun, x kurang juga yang mengeluh.. Ada yang beranggapan, dengan nilai RM150 tu beli baju dan seluar boleh lepas tp tak cukup untuk membeli kasut dan peralatan persekolahan lain.

Sebagai ibubapa, tanggungjawab kita dalam menyediakan kelengkapan persekolahan anak² kita. Jadi, bantuan tunai sebegini, bersifat membantu tp bukan menanggung. Selebihnya, sebagai ibubapa perlu lah menanggung semuanya. Sudah menjadi kewajiban ibu bapa.

Bila dikenang kembali, zaman aku bersekolah dulu, tahun 80-an, mana ada bantuan mcm sekarang ni. Bukan kata nak dpt bantuan tunai, tp utk terima buku teks pun bersifat memilih kasta. Ada yang kena beli dan ada yang dapat Skim Pinjaman Buku Teks. Tapi hari ini, mcm² bantuan tunai yang secara terus dapat ditangan rakyat hasil cetusan idea pemimpin kerajaan terdahulu diteruskan sehingga kerajaan hari ini. Jadi, sebagai rakyat, sepatutnya bersyukur dan belajar mensyukuri nikmat Allah SWT ini tanpa lagi mengeluh itu dan ini.

Semoga ibubapa yang terima BAP harini dapat menggunakan tunai tersebut sebaiknya untuk persediaan persekolahan anak²

Pesanan: Mak ayah jgn dok pi buat joli ya BAP tu.. Fokus utk belanja sekolah anak². 😁😁

#mystory

No comments: