Wednesday 8 March 2023

Part III (Akhir): Bercuti Ke Pulau Langkawi

Part III (last) - Bercuti ke Pulau Langkawi

23.02.2023 | Khamis

Harini lastday aku di Bumi Mahsuri. Flight yg murah jam 10.15malam baru daprture ke KLIA2. So, aku terpaksa booking hotel 3 malam wpun malam ni kena check-out sb mana mungkin aku keluar hotel jam 12pm tanpa mandi sampai jam 8.00mlm utk ke airport. Mungkin ada org yg okey, boleh jimat.. tp bagi aku, tak mungkin. Kalau add-on by hour pun 1 jam = RM30.. Baiklah aku tambah ja 1 malam lagi RM112 dapat aku solat Maghrib dulu baru check-out.. 😁😁

8.30am

Breakfast. Rupanya ditepi Bayview Hotel ni ada 1 kedai makan yang bagi aku memang padu. Tak perlu demand sebab viral sb makanan memang sedap. Kadang² yg viral ni menang kat view, tapi no taste.. kat sini ada roti canai, nasi lemak bungkus daun pisang, nasi lemak pinggan, gulai termenung, daging masak hitam (memang padu) dan ada la 4-5 menu lagi.. Sedap!! Hangpa boleh la try.. Nama kedai Idamanriah Cafe Roti Canai (kalau Google Maps).

Sedap rupanya sarapan sini..

Dina makan ruti canai..

Lepas breakfast, gerak cari minyak gamat. Memang dah biasa dengan minyak gamat Warisan Sireh Lagenda. Minyak panas dia memang nikmat kalau disapu di badan. So, aku belilah sikit minyak gamat utk kegunaan sendiri. Kemudian ke toko batik. Memang mahal la ni kain batik. Tak macam dulu².. Kedai batik pun lengang takdak customer. Mama Dina beli la jugak kain batik + kain pelikat utk kegunaan sendiri.

Tiba² teringin nak tengok laut di Tanjung Rhu tanpa laut terbelah. Geraklah aku ke sana. Memang berbeza la. Nampak kedalaman laut kawasan kami berjalan kaki semalamnya. Ramai mat saleh yang bersidai berjemur kat tengah panas. Tak lah ramai sangat pelancong kat situ. Untuk info, kat Tanjung Rhu ni pun ada mangrove dan aktiviti² laut mcm jet ski, ATV dan lain² aktiviti.

Dah x nampak beting pasir.. yg nampak makcik saleh ajer.. hahaha

Gerak ke Langkawi Adventure and Extreme Park sebab Dina teringin nak memanah. Kat sini mcm² aktiviti extreme ada. Pakej 4 aktiviti = RM80 kalau x silap aku. Tp Dina cuma nak aktiviti memanah, so, single aktiviti RM25. Dapatlah apa yang dihajati.. bukan takat 10 anak panah, banyak jugak la sebab nak kena belajar dan try. 😁😁 Next time, ingat aku nak ambik pakej aktiviti kat sini. Nampak macam best jugak.

Aktiviti terakhir.. ke MARDI Langkawi. Banyak akvititi kali ni dipilih Mama Dina sebab dah selalu sangat mai Langkawi, banyak aktiviti dah pernah buat... sebelum² ni, aktiviti yg dah buat. Rupanya best jugak ronda² dalam MARDI ni. Depa bawak naik tren. Pusing² ladang buah. Paling best, harga RM10/pax termasuk tren + makan² buah² segar. Memang sedap buah depa. Depa buat buffet style. Abang driver tren pun sempoi. Mcm² info dia share kat kami. So far so good untuk dimasukkan dalam senarai aktiviti tambahan kalau mai ke Pulau Langkawi.

Maka, tamatlah percutian singkat kami sekeluarga. Walaupun singkat, alhamdulillah dapatlah rileks² tenang fikiran dari asyik memikir hal kerja. 😁😁.. Bagi aku, bercuti ni perlu dengan keluarga.. mcm mana pun, aku sangat utamakan keluarga aku daripada yang lain². Sebab tu, aktiviti selain keluarga yang x bermanfaat, aku x minat untuk join. Nak gembira, biarlah dengan keluarga sendiri bukan dengan orang lain. Walaupun hanya 3 malam 2 hari (bukan 3H2M) sb datang malam, balik pun malam, tapi tetap best. Thank you Allah.. Syukur alhamdulillah..

So, sepanjang beberapa kali aku pernah ke Langkawi, antara aktiviti² yang dah pernah aku buat:

Kilim Mangrove GeoPark✅️

Galeri Perdana ✅️

Pusat Kraf Langkawi ✅️

Shopping² coklat & pinggan mangku✅️

Hotel yang pernah aku stay:

Ombak Villa ✅️

Holiday Villa ✅️ 2x

Citin Hotel ✅️

Bahagia Hotel ✅️

Grand Continental ✅️

Greenish Hotel ✅️

Resort World Hotel ✅️

Kedai makan yang okey aku pernah makan:

Jom Ikan Bakar ✅️ - lunch

Restoran Nasi Campur Kak Yan ✅️ - lunch

Nasi Lemak Truck depan Grand Continental ✅️ - petang

Kak G Ikan Bakar ✅️ - dinner

Wan Thai Seafood Ori Thailand ✅️ - dinner

Idamanriah Cafe Roti Canai ✅️ - sarapan

Restoran Merah Mata Ayer ✅️ - dinner

Laksa Ikan Sekoq ❌️✅️ (so far ok laaaa)

Banyak jugak makan kedai² makan, tp x beropa surrr sangat..

Langkawi... Jumpa lagi!!!.. Aku tak akan jemu datang ke Pulau Lagenda, Permata Kedah ni walaupun berulang kali..