Friday 10 March 2023

Berdikari Hadir Tanpa Paksaan

 10.03.2023 | Jumaat

Pagi tadi Dina ada wasap bgtau nak lunch di Mid Valley.. Nak bawak kawan try Genki Sushi sb ada keretapi mai hantar makanan kat meja.. Aku pun teruja jugak.. Hahahaha.. Sebenarnya, Dina dah 1x pernah makan di Genki Sushi KLCC dengan kawan dia dari Nilai sebelum masuk ke IPG. Itu lah kali pertama Dina keluar sendiri dengan sorang kawan dia dari Nilai ke KL.. Mula² mcm x harap jugak, tp aku bagi peluang utk bebas sikit sambil belajar sikit² kenali dunia luar. Alhamdulillah.. Pergi balik selamat.. 😁😁😁

Sebagai sorang anak tunggal lebih² perempuan, aku memang akan selalu bagi "protection" yang sehabis baik utk anak aku ni. Kami ada jugak terfikir, masa dapat tawaran ke IPG KBA, boleh ke anak aku survive duduk di KL? Memang KL sangat la sb nak ke Bkt Bintang x sampai 10km. Ke Jalan TAR 5km.. semuanya keliling² situ ja.. Bolehkah Dina berdikari nanti setelah 18 tahun aku pasang "payung besar" dalam kehidupan dia.. 

Naik MRT


Namun, harini setelah 8 bulan di KL, alhamdulillah.. Dina boleh bawak diri. Boleh bertolak ansur dengan kawan² serumah dengan dia. Malahan, kawan² baik Dina selalu anggap Dina ni mcm leader depa.. Hahahaha.. Ya.. Dina ni mempunyai perwatakan yang agak serius.. dia juga seorang yang akan fikir maju 1 tapak ke depan berbanding orang lain.. Dan antara penyelesai masalah harian dikalangan kawan² nya..

Sebagai contoh, bila satu hari dulu, tengok pantry rumah x kemas, Dina boleh discuss dgn 2-3 org kawan² utk basuh, dan bersihkan ruangan pantry tu tanpa perlu ajak semua orang join. Bagi dia, sapa rasa bertanggungjawab nak bantu bersihkan, silakan.. kalau taknak, pun no problem.. Akhirnya ruangan dapur bersih dan kemas walaupun depa buat sama² sampai lewat malam.

Sekarang pun dah pandai booking Grabcar, Maxim.. naik komuter, naik LRT, naik MRT.. pernah jugak ambik Grabcar dari IPG ke KLIA tahun lepas.. Ok la kan.. Baru ni pulak, sorang² dari kolej ke MyTown jumpa sepupunya. Try and error naik MRT for the 1st time. Akhirnya sampai di MyTown dengan jayanya. Ke KLCC dengan kawan².. Order makanan sendiri di outlet² di shopping mall, beli tiket wayang di kiosk self-service dan macam² lagi la benda² baru yang Dina belajar dan boleh uruskan sendiri tanpa lagi mengharapkan kami as a parent dia.

Conclusion:

Jika ada sesetengah pandangan, seusia 13 tahun sebaiknya hantar masuk ke sekolah berasrama supaya anak BOLEH & PANDAI BERDIKARI adalah hanya persepsi semata². Ada jugak yang walaupun pernah masuk belajar di asrama tapi masih x pandai menguruskan kehidupan bila tamat sekolah menengah dan memasuki alam belajar di IPT.

Mungkin ada sebahagian yang dihantar/digalakkan oleh mak ayah utk ke asrama supaya berdikari, akhirnya pandai berdikari, alhamdulillah.. tp bukan semua.. bagi aku usia 13 - 15 tahun adalah usia yang masih perlu dibawah jagaan ibubapa sebab ketika usia ini lah anak² mencari identiti mereka. 

Ada jugak ibubapa yang sanggup menghantar anak ke asrama walaupun sudah terlewat diterima tawaran. Sesi sekolah bermula Mac, tp hasil rayuan, diterima masuk ke sekolah berasrama pada bulan September, pun masih sanggup menghantar anak ke asrama walaupun anaknya dah belajar 6 bulan disekolah harian. Mungkin ibubapa tu ada alasan yang tersendiri sehingga sanggup menghantar anak ke asrama yang mungkin alasan belajar berdikari.

Tp bagi pandangan peribadi aku, berdikari ni bukanlah sebab dilepaskan anak kita seusia 13 tahun utk masuk ke asrama. Berdikari ni hasil daripada pengalaman kita dalam membesarkan anak disamping perhubungan yang rapat antara anak dan ibubapa akan lebih mematangkan anak tersebut. Jangan pulak ya ada ibubapa yang nak kan anak ke asrama demi kesenangan dalam pengurusan aktiviti seharian yang bermaksud tak perlu fikir pengangkutan anak ke sekolah, makan minum anak.. semuanya dilepaskan kepada anak dan warden. Jika ada mentaliti begini, agak malang juga lah..

Selain itu, bagi aku, sudah terbukti.. Anak aku tolak tawaran ke Kolej Tunku Kurshiah ketika umurnya 13 tahun bukanlah penamat nya disitu. Tak perlu sekolah yang cemerlang untuk anak kita cemerlang. Semuanya bergantung pada kesungguhan anak itu belajar dan tanggungjawab kita as a parent utk membantu anak kita berjaya dalam pendidikan di sekolah. Akhir kalam, berdikari itu akan hadir tanpa disusun.. akan hadir didalam diri anak² bila mereka mencapai usia matang.

Wallahualam..

p/s: Semuanya adalah pandangan peribadi penulis berdasarkan pengalaman

#mystory


No comments: