Monday 13 March 2023

Kenangan Dina Terima Tawaran Kolej Tunku Kurshiah

 13.03.2023 | Isnin 

Mungkin minggu ni atau tak lama lagi,ramai murid Tahun 6 sesi lepas akan ada yang dapat result utk kemasukan ke sekolah² khas mcm KAA KRK SABK SBP ataupun MRSM. Bila anak sorang, memang aku sentiasa ingat momen² Dina masa Tahun 2016 (Tahun 6) masa tu. Kalau hangpa pun masih ingat atau ada anak yg kelahiran 2004, mesti ingat yang depa ni adalah 1st kohort utk KSSR. Semuanya berformat baharu. Keputusan UPSR 2016 pun menunjukkan trend yang merosot bila hanya 1% sahaja calon² UPSR yang berjaya dapat straight A. Maksudnya lebih kurang 4,000 calon sahaja daripada keseluruhan calon UPSR ketika tu lebih kurang 400,000 calon. 

Tahniah my princess 

Di SKDJ ketika tu, daripada 200+- calon UPSR, alhamdulillah Dina antara 7 orang calon yang dapat 6A. Hebat anak aku dan kawan² dia. As a parent, aku sangat bangga dengan apa pencapaian anak aku sb hanya aku dan mama Dina yang tahu mcm mana usaha yang dibuat oleh Dina untuk berjaya dalam UPSR. Tahniah utk semua calon² UPSR ketika tu. Dengan kejayaan cemerlang tu, semestinya kami menunggu tawaran daripada SBP atau MRSM. Utk rekod, permohonan SBP, Dina mohon Kolej Tunku Kurshiah di Enstek. Sapa yang tak tau TKC.. Sekolah yang pencapaian terbaik di Malaysia.. 

Masa awal cuti sekolah hujung 2016 tu, aku dihubungi oleh TKC.. "Hello.. Assalamualaikum.. bla.. bla.. bla.. Anak En.Anuar, Nurul Nabilla Irdina DITERIMA utk kemasukan ke Kolej Tunku Kurshiah.. Jadi, kami harap, En.Anuar dan Nurul Nabilla terima tawaran kami yer.. Kalau boleh jangan terima offer lain yer.... " 

Aku pun jadi tergamam.. Masa tu, mmg semua semakan permohonan ke SBP belum keluar lagi, kiranya Dina ni antara tawaran dari TKC berbentuk special yang jarang orang lain dapat. Kami pun tak ada kena mengena dengan TKC. Sama ada bekas alumni atau apa² sekalipun. Betapa bangganya kami as a parent bila anak kami diterima masuk ke sekolah yang hebat hanya dengan panggilan telefon. Maksudnya TKC booked Dina.. kalau x silap aku, ada sesi tapisan temuduga sebelum diterima masuk ke TKC.

Alhamdulillah..

Anyway, aku nak ucapkan TAHNIAH kepada pelajar Tingkatan 1 yang ditempatkan di mana² SBP MRSM KAA KRK, Sekolah² Khas ataupun sekolah harian. Walau dimana sekolah anda, anda sentiasa berpeluang untuk berjaya.

Insyaallah

Ada juga yang special dari MARA selepas SPM 2021. Nanti aku story.

p/s: Semua cerita diatas adalah berdasarkan pengalaman aku.

No comments: