Tuesday 22 November 2022

Ok ke kalah bertanding PRU?

 22.11.22 | Selasa

Selesai sudah Pilihanraya Umum Ke-15 untuk Malaysia memilih Ahli Dewan Rakyat bagi membentuk kerajaan baharu. Namun, ketika tulisan ini ditulis (jam 4.52pm), ketika ini semua Ketua² Parti Politik tengah menghadap YDPA di Istana Negara bagi menentukan Perdana Menteri Malaysia ke-10. Bior lah.. Nanti tahu la kita PM baru kita.. 😁😁😁








Bila musim PRU ni, aku teringat masa rakan aku, Mr. Gan Chee Biow bertanding atas tiket Barisan Nasional DUN Nilai masa PRU13. Namun, Gan kalah dengan calon dari parti DAP yg kekal YB Nilai sehingga hari ini (2022). Aku menulis hanya untuk berkongsi perasaan seorang calon parti politik yang gagal bila bertanding pilihanraya. Bagi mereka yang bekerja kuat untuk rakyat sebelum pilihanraya (bukan tempoh kempen saja okeh 😁) memang benar² atau betoi² kecewa dan sedih gila. Kadang², paling senang kita kata, takdak rezeki dia lah untuk menang.. betoi la tu..


Aku bersama Gan sejak 2008 yang mana BN kali pertama kalah di DUN Nilai masa PRU12 (2008 tu). Gan sejak tu, berusaha bersama² aktivis masyarakat dengan mcm² usaha membantu rakyat di Nilai dan Mantin walaupun BN kalah. Aku selalu berjumpa Gan di Pusat Khidmat BN Nilai atau minum malam² dengan kawan² bincang prog² yang boleh bersama masyarakat. Kebetulan, aku pun baru pindah 1-2 tahun di Pajam, dan aku pun suka sangat aktiviti kemasyarakatan buatkan kami selalu berjumpa. Dari masalah bantuan kewangan, penambahan lampu jalan dikampung tradisional, longkang tersumbat, penjadualan pungutan sampah, bantuan² rakyat susah dan mcm² lagi lah yang Gan and team buat untuk bantu rakyat. Termasuklah jugak beberapa kali aku bawak Gan dan jugak boss Mr.Gan, Dr.Yeow, Ahli Dewan Negara ketika tu (dah meninggal dunia) utk bantu prog² sekolah dari bentuk kewangan. Pendek kata, ribuan RM jugak Gan dan Dr.Yeow bantu sekolah aku dan sekolah² sekitar Nilai ketika tu.


Sepanjang 2008 - 2013, memang pusing² hal kemasyarakatan saja dipikir sampai lah kemuncak pemilihan calon BN di Nilai. Bila kita bergaul dengan orang² politik, ramai lah kenalan kita. Bagi sesetengah org, join politik senang kaya. Tapi itu bukan lah aku. Aku memang suka membantu mana² yang patut dibantu. Begitu la jugak dengan Gan. Pernah team kami ke Wisma MCA jumpa dengan Presiden MCA ketika tu, Dato Seri Chua Soi Lek.. Haa.. bukan senang nak jumpa org² politik 1st tier level. Dapatlah aku dan beberapa rakan² Nilai face to face jumpa Presiden MCA (patut nya aku jumpa Presiden UMNO kan.. hahaha)





Gan tercalon untuk parti BN DUN Nilai PRU13. Tu pun dah kira "menang" la sebab nak dinaikkan nama as a candidate pun bukan senang weiii.. Kalau aku x join politik, aku nampak mcm senang ja pilih calon.. 🤭🤭 Mcm² kriteria termasuklah report dari special branch (SB) berkenaan calon yang nak dipilih. Persaingan jugak dari rakan² parti yg sama lagi.. Ni belum bertanding.. Baru nak dicalonkan.. Haa.. Payah kan?



Sepanjang kempen, aku x lah bantu sangat sebab kita ni berkerja.. Payah jugak nak ke sana sini.. Sikit² ada jugak turun bantu Mr.Gan.. Utk penamaan calon, Gan pun lantik aku sebagai pencadang kepada dia utk lapisan kedua. That means, kalau pencadang 1st ada problem, aku akan dibawak masuk utk pencadang Gan sebagai calon BN pada hari penamaan calon. Tp syarat nya aku mesti undi di DUN Nilai. Tentulah aku undi di sini.. Pun ini pengalaman pertama aku laa..

Diringkaskan sikit story, calculation awal kami, Gan akan menang tipis di DUN Nilai sebab, kami ada data utk buat calculation.. Bukan main tembak saja.. Hahaha.. satu lagi faktor sebab calon DAP adalah kaum India dan ada sedikit advantage utk Gan meraih undi dari kaum Cina yg majoriti lebih sikit dari Melayu masa 2013 tu.

Namun, pada hari PRU tu, selepas kiraan undi, Gan Chee Biow kalah dengan calon DAP dengan majoriti 4000+-. Malam keputusan PRU, jam 11.30mlm+-, PA Gan call aku suruh ambik Gan di Seremban. Gan suruh aku ambik dia wpun dia dah pasang 3 org bodyguard.. Hahahaha.. Dengan bawak Saga hitam aku, terus aku ke Hospital Mawar, Seremban.. jam 1am+-, Gan turun hospital dan naik kereta aku.


Aku akan ingat sampai bila² momen ni.. Sebaik dia naik kereta Saga aku, dia dok sebelah aku.. turunkan seat (agak keletihan).. dan dia kata kat aku.. "Nuar, apa lagi yang rakyat Nilai ni nak..? Macam² i dah bantu dan usahakan utk diaorang.. i penat laa".. Ini lah yg maksudkan, perasaan org yang memang 5 tahun bekerja kuat bantu rakyat, tp akhirnya ditolak oleh rakyat.

Aku pun terkedu jugak laa.. Aku kata dengan Gan.. "Boss, ini bukan masalah rakyat Nilai x suka u.. skrg ni tsunami politik seluruh negara..rakyat tolak BN dan Najib Razak"

Lalu kami terus minum disalah sebuah kedai mamak area Pasar Seremban sampai lah jam 3am.

Dah penat story.. sekian.. 😁😁😁

No comments: