Wednesday 2 November 2022

Day Trip Cameron Highland

CAMERON HIGHLAND.. Walaupun kdg² difikir², bukan lah ada yang menarik kalau setahun sampai 4-5x naik ke atas tu.. tapi, hanya "kaki berjalan" mungkin saja yang faham apa yg best di CH sampai asal cuti saja nak pi situ.. Hahaha.. nak kata sebab sejuk, ok la mmg sejuk.. tp kat rumah kalau ON ekon, pun sejuk.. 😁😁


CH Daytrip:

Kali ni cuma nak share kpd yang nak buat daytrip ke CH. Aku cuma berkongsi apa yang aku buat tp terpulang lah pada keadaan semasa kalau² ada yg nak try follow step aku. So, aku bgtau siap², step ni utk org yang memang selalu pi CH la.. Kalau dah 10 tahun x pernah jejak ke CH tu, elok la stay at least 3H2M, baru la puas dan selesa.

Kita ambik weekend (Sabtu laa):

Waktu bertolak:

Jika dari KL, aku cadang bertolak sebelum Suboh.. Contohnya jam 5am bertolak.. Boleh solat Subuh di R&R Rawang atau Tg Malim. Selepas solat, terus highway ikut Exit Tapah. Laluan Tapah - Brinchang adalah laluan paling dekat dan jimat jarak sehingga 40km+- kalau compare dengan laluan Simpang Pulai. Cuma laluan Tapah ni agak mencabar sebab laluan bengkang bengkok dan sempit ditambah pulak byk jalan yang rosak tp still OK.

Singgah Pertama: Air Terjun Lata Iskandar

Di pertengahan perjalanan, boleh singgah sekejap di Lata Iskandar utk OOTD atau nak rileks sekejap. Lepas tu, teruskan perjalanan ke atas. Aku kalau buat daytrip, sanggup tak breakfast dibawah sb planning nak breakfast di Tanah Rata.. 🤭 Tp boleh la beli apa² sikit buat lapik perut.

Singgah ke-2: Cameron Valley (Bharat Tea)


Boleh buat pit stop kat sini utk saja pekena tea tarik panas sambil berOOTD dengan viewing ladang tea yang menarik. Tp Cameron Valley ni ada 2 port.. Upper station & lower station.. Yg bawah tu boleh naik buggy kalau nak pi ke bahagian bawah ladang teh. Nak turun bergambar pun boleh jugak tp ada bayaran. RM2-3 kalau x silap aku la. Nak pekena kek potong pun ok jugak dgn suhu yg sejuk, memang padu.. teruskan perjalanan

Singgah ke-3: Taman Kg Sedia, Tanah Rata


Nak kata taman, tp mcm kampung.. boleh breakfast kat sini. Biasanya aku pekena Nasi Lemak di Aidilbadri. Nasi lemak dia sedap + ayam rendang.. Pastu boleh la add-on roti jala kaler pink.. kat sini jugak aku akan beli stoberi coklat sb anak dan mem aku suka kat sini. Dah tentu² bumiputera. Biasanya beli coklat saja 2-3 bekas bawak turun utk cicah stoberi. Aku mmg x makan.. 😅😅😅. Utk buah stoberi, ada opsyen nak beli disini atau di Kea Farm atau petik stoberi kat ladang Raju.

Singgah ke-4: Kea Farm, Brinchang

Aku selalu akan singgah Kea Farm tp bukanlah untuk beli belah sangat. Biasanya aku beli buah oren sb kalau kena dgn cara pilih buah, memang manis. Jagung pun aku selalu beli dengan uncle dekat simpang masuk ke kiri (hala turun ke Brinchang).

Singgah ke-5: Ladang Stoberi Raju

Kat sini khas kalau nak petik buah strawberi. Aku pilih kat sini sebab kalau kita petik sendiri, buah stoberi ni tahan lebih lama sikit. Bagi aku, kat sini ada privasi sendiri.

Ok. Apa yg aku bagi ni just untuk sharing kepada yg saja² utk ke CH secara daytrip. Sebenarnya, boleh la pegi 1-2 tempat lagi macam Lavendar Garden.. Tempat biri².. tp aku x beropa minat sangat sebab anak dah remaja. 😁😁

Semoga membantu. Cuma pesanan aku.. Apa yg ditulis ni adalah based on experience aku. Maybe lain org lain style nya. Apapun, pi Cameron Highland ni memang x menjemukan walaupun 1 tahun naik 3-4x.

#storycheguanuar


No comments: