Tuesday 8 November 2022

Beli Rumah Baru di Perak

 07.11.2022 | Sabtu

Dah hampir 1 tahun kami beli 1 unit di Uniparkland Residence, Tronoh, Seri Iskandar, PERAK. Kalau nak fikirkan, mcm x percaya pulak mcm mana aku dan mem boleh decide beli 1 lagi rumah di Perak. Mem aku biasanya mengikut saja apa future planning aku. 

Masa PKP 2020, plan asal nak beli tanah buat rumah. Kalau ada tanah warisan mak ayah ok la.. tak perlu la kalut nak beli tanah. Tp, biasala.. aku start from zero.. kena slow² la.. 😁😁. Lagipun, lebih selesa dan puas hati kalau belian tu dari usaha dan titik peluh sendiri. Berbalik cerita tanah, lepas aku deal dgn 3-4 org broker dan agen hartanah, 2x aku turun Taiping & Ipoh, tp tak dapat tanah lot yang memenuhi kriteria aku.. sambil² cari tanah, dok tgk² jugak rumah yang okey area dari Taiping bawak ke Parit Buntar, tp tak dapat memenuhi spesifikasi yang mcm mana aku rasa sesuai.

15 November 2021.. nak dijadikan rezeki atau nasib kot.. scroll FB tiba² ternampak rumah semi-D cantik kat area Seri Iskandar. Sekali tengok memang terpekenan aku nyah.. Harga RM308K dengan keluasan tanah 45' x 80'.. terus la wasap salesman yang nasib dia baik tu. Chinese salesman.. lepas berbalas-balas wasap dia kata, utk Fasa 4 ni, ada 1 unit saja.. last unit.. yang ni pun sebenarnya ada buyer dah masuk loan tp 1 bank gagal.. dia tengah cuba bank ke-2. Pada aku, biasa la.. taktik sales person nak cuba paksa aku cepat beli. Tp katanya jugak, kalau kata loan dia lepas, aku kena tunggu Fasa 5. Aku pun x kisah sgt sb bukan rushing nak beli rumah. Sementara tunggu loan dia approve, aku pun masuk jugak loan lepas pi tgk rumah.

Si Niclos kata, kalau aku dtg Seri Iskandar dan tengok rumah, for sure aku akan beli jika mmg plan nak beli rumah yang ada tanah. Dia mintak RM200 utk locked last unit tu. Kalau x jadi, dia return duit balik. So, bila aku dan mem aku fikir², ok la.. RM200 ok laa.. kalau dia x mau refund, tak la rasa ralat sgt..

Lepas transfer payment booking RM200, Sabtu tu aku terus ke Seri Iskandar. Mcm Niclos kata la.. Memang aku minat dengan design dia dan harga still reasonable la. Kalau di KL, mau jugak RM500K-600K.

Lepas balik ke Nilai, hasil perbincangan, aku dgn mem aku decide utk beli rumah ni. Bila check jarak nak ke kawasan adik beradik aku & mak mentua aku, memang Seri Iskandar ni tengah².. 145km ke Felda Soeharto & 143km ke Nibong Tebal. Adil la kan 😁😁.

Dalam mgu yang sama, aku submit dokumen utk loan. Alhamdulillah.. Loan bank lulus without penjamin. Masa Disember 2021 tu, interes rate dapat 2.95% (BLR 1.75% + fix bank rate 1.2%). Tapi la ni, sedeh laaa.. dah cecah 3.95%. Nampak kecik tp interest ni cecah RM60K akibat kenaikan 1% saja. Redha saja laa.. Nak kata apa.. Installment boleh bayar Honda CRV baru tau.. 😄😁😄😁😄

1st wasap dengan Niclos 15/11/2021.. loan approve 22/11/2021.. seminggu saja tempoh 1st wasap deal dan tempoh loan approve.. Syukur alhamdulillah.

Kenapa aku beli rumah disini? 

Sebelum ni tak pernah pun aku terfikir akan menetap di negeri Perak walaupun Penang negeri kelahiran aku. Sebab kami pun dah ada 2 unit rumah di Nilai, N9 yang memungkinkan aku bersara di Negeri Sembilan (kalau panjang umur la). Tp semuanya kehendak Allah SWT.. Kita ni hanya mampu merancang.. Hanya Allah jua penentu segalanya. Byk kami discuss sebab wife aku bukan lah seorang guru yang boleh berEG-tukar. Tp, takkan la aku nak tunggu pencen baru pindah ke Perak. No no no.. Hahahaha.. Adalah perancangan aku.. Sama jugak, jikalau diizinkan oleh Allah SWT.. kalau dok di Perak ni, rasa lah dekat sikit dengan kakak² dan adik aku serta saudara mara lain yg kebanyakannya di belah Perak dan Penang. Boleh lah sekali sekala jumpa depa bila dah usia semakin layu. Kalau di N9, jauh sangat. Kami berdua ni takdak sapa pun di N9.. Beli rumah disini ketika usia 26 tahun.. Muda lagi.. Hanya fikirkan kerjaya saja masa tu.

Tapi bila usia dah semakin senja, baru lah terfikir kdg² nak merasa tak jauh sangat dengan adik-beradik. Alhamdulillah.. semuanya perancangan Allah.

Jika tak ada halangan, seperti kata salesman pemaju, maybe rumah kami akan siap sepenuhnya pada end of Disember 2022. Atau mungkin penyerahan kunci pada 1st quarter 2023. Aku bukan rushing nak pindah. At least, ada la pot kami melepak sambil deko² rumah kalau free time hujung minggu sebab anak pun bizi di IPG. Biasalah.. Bernikah diusia muda.. anak ada sorang & dah belajar di IPG. Keja aku dengan mem aku, berdating saja laa.. dah x payah fikir bangun lewat malam / awal pagi nak bancuh susu baby lagi.. 😁😁😁😁

#mystory

1 comment:

Anonymous said...

saya fasa 5 tuan