Tuesday 1 November 2022

Menuju 100 hari Tecer Bella di IPG

Harini 01 Nov 2022. Menulis di blog ni aku rasa lebih bebas tanpa perlu fikir sapa².. kalau kat medsoc lain, nak kena jugak pikir orang lain yang membaca.. kat blog ni, boleh menulis sesuka hati aku selagi menjaga batas² penulisan 😁😁

Sebelum tu, mintak maaf dulu.. Aku ni memang jenis yang suka berkongsi (tp ada la jugak tapisan).. sebab apa? Sebab kdg², aku pun cedok idea² atau info² daripada blogger yang rajin menulis. So, tak adil la asyik mencedok saja tanpa berkongsi.. kan...? 🤭😅🤭😅 Lagi satu.. kalau baca blogspot aku ni, tiba² meluap² rasa nyampoh ataupun meluat, takpa².. boleh pi cari benda lain kat Gugel.. 🙈

So, tajuk pilihan utk harini ttg kisah Tecer Bella @ Dina yang skrg di Lembah Pantai, KL.

Harini jugak, genap 3 bulan anak aku, Dina berada di IPG KBA, KL.. 3 bulan jugak la dia berasingan dengan mama dan abah nya.. tp semakin serasi dan nampak juga semangat berdikarinya. Banyak benda dah pandai buat. Balik ke Nilai naik komuter.. Naik Grab ke KLIA dan baru ni bersama mama nya ke Penang naik flight. Kehidupan bersama kawan² di IPG pun semakin baik walaupun biasa lah.. mesti ada jugak yang tak perfect tp dapat elokkan dalam masa yang singkat tanpa perlu simpan lama².

Baru² ni Dina bagitau, kawan² serumah nya dah tahu dia dapat straight 11A dalam SPM. Sebelum ni, hanya sorang saja yang tau.. Budak tu terlepas ckp kat kawan² lain.. depa agak terperanjat Dina yang hanya disekolah harian, mcm mana boleh dapat 11A??

Housemate Dina ni kebanyakannya dari SBP dan MRSM. Depa pun pandai² belaka. Maknanya, guru² pelatih di IPG bukan calang² hebat orannya ya. Bukan senang nak terpilih masuk ke IPG ni berapa banyak tapisan. So, sambung cerita kawan Dina.. Jadi, depa kata.. "Aku yg cikgu bagi spot SPM question keluar sebijik² pun x boleh dapat straight A, mcm mana ko dari sekolah harian boleh dapat 11A?" Kawan² Dina mcm terperanjat jugak la.

Memang betoi kata kawan² Dina yg dari SBP / MRSM.. normally, student dari sekolah² jenis ni akan dapat soalan spot di saat² akhir.. tapi, wallahualam.. Aku pun x minat nak kupas benda ni.. Yang nyata dan fakta, Dina hanya dari sekolah harian biasa dan kelas Sains Tulen + Agama boleh dapat 11A memang lah jadi kebanggaan aku as a parent. Hanya Dina, mama Dina dan aku yang faham bagaimana kesungguhan Dina sepanjang mengharungi SPM. Walaupun sebutir, tetapi sebutir ini memberikan cahaya yang bersinar² kepada aku dan mama Dina.

Alhamdulillah.. Terima kasih Ya Allah..

Sekarang, teruskan perjuanganmu wahai anakku.. Aku percaya, kamu yang cemerlang dan gemilang mampu melahirkan lebih ramai insan² yang juga bakal cemerlang dan gemilang seperti kamu Tecer Bella..

Aku selalu mengingatkan Dina.. bukan semua org diluar sana berpeluang sambung belajar yang setakat hari ini menjanjikan peluang pekerjaan tetap mcm mana yang Dina dapat ni. Walaupun namanya bukan 'U' tapi 'I', namun 'I' bukan sebarangan sebab 90% graduan masuk ke IPT untuk dapat pekerjaan, so, anda sudah sebelah kaki masuk ke dunia pekerjaan yang gaji agak lumayan di permulaan kerjaya. Alhamdulillah..

All d best dan Selamat Maju Jaya 🥰😍🥰😍

No comments: