Monday 27 February 2023

Part 1: Bercuti ke Pulau Langkawi

Bila dah cuti sekolah, ditambah pulak anak pun ada cuti seminggu, berpikir lah untuk makan angin.. asalnya dah beli tiket ke Kota Kinabalu utk tarikh 25-28 Feb 2023, tp last minute IPG buat pindaan cuti.. tak tergamak la pulak aku dan mem aku fly ke KK tp nak hantar awal Dina ke IPG.. Kesian pulak.. so, batalkan ke KK.. Burn gitu ja lah tiket sb kalau nak tukar tarikh, utk Batik Air penalti 1 org = RM250.. Belum campur beza harga tarikh baru lagi.. takpa lah.. Tu namanya bukan rezeki.. Tp akhirnya rezeki dipertemukan dengan tiket flight murah untuk bercuti ke Pulau Langkawi.. RM72/pax utk KUL - Langkawi - KUL.. Walaupun masa yg murah tu tak beropa ngam, tp boleh laaa.. Jomm pi lagi Langkawi.. 😁😅😁😅😁😅😁😅

RM216 utk return flight 3 pax

Day 1: 21.02.2023 | Selasa |

Jam 4pm

Sempat ke Mantin beli pisang goreng Cik Jenal dulu dan parking kereta di sekolah. Ambik Grabcar ke KLIA2 RM24. Lepas sampai terminal KLIA2, aku nak check-in luggage dulu. Ada lagi 2 jam sebelum penerbangan masa aku sampai KLIA. Dari rumah, aku dah siap² check-in.. So, tak la kalut sangat. Cuma luggage kena self check-in. Tak susah pun. Terus ke Kiosk Mesin Air Asia.. scan QR Code yg ada pada boarding pass aku.. Ikut ja arahan. Tagging bag boleh print berapa byk yang hangpa mau.. Kalau ada 4 beg, print la 4x.. Kemudian lekat la kat tempat yang sesuai pada luggage hangpa.. Asalkan bar code tu tak terlipat sebab nanti beg akan auto scan. Bawak beg ke tempat nak lepaskan beg. Kena scan lagi sekali boarding pass kita.. Ikut saja arahan. Make sure beg x lebih la dengan berat yang dah dibeli.. Kalau ada masalah, jangan risau sebab ada AA Assistant akan tolong kalau kita tak pandai. Lepas dah hantar beg, boleh la pusing² terminal KLIA2 sebelum pi boarding. Flight aku jam 7.40pm, sejam sebelum tu elok la masuk ke kawasan pelepasan. Nasib pintu aku pintu 6. Tak la jauh sangat nak berjalan naik flight nanti. Tengah² syok makan, dpt notification flight delay sejam. Takpa la.. nak buat lagu mana. Tunggu ja lah.. So, penerbangan jadi jam 8.50mlm baru lah boleh berlepas. Keadaan dalam flight 80% penuh lebih kurang.. Cuaca pun x baik sangat sebab hujan. Jadi, perjalanan awal tu jenuh la jugak bergegar².. Alhamdulillah dalam 60 minit, AK6322 selamat mendarat di Pulau Langkawi.. Lebih kurang dekat jam 10mlm la boleh selesai ambik bagasi semua..

Dina buat sendiri tagging luggage

Air Asia assistant boleh tolong

10.00mlm

Wasap agen sewa kereta, Afif Fahmi.. Aku panggil dia "bang" saja.. 😁😁. Memang baguih.. aku sangat rekeman lah kalau hangpa plan nak mai Langkawi ni utk ambik kereta dengan Afif ni. Dah banyak kali aku mai Langkawi, ni lah org yang paling tenang, paling senang, paling sempoi sepanjang aku berurusan. Aku order Myvi baru. Tapi Afif bgtau aku 1 hari sebelum aku pi, boleh dak Bezza baru? Harga sama.. RM120 asalnya dia bagi aku RM110.. Sebab cuti sekolah.. Kalau weekday atau weekend biasa, Afif kata dalam RM70-80 saja sehari. Afif mmg dah tunggu di airport. Aku terus buat full payment dan Afif bawak pi kat kereta. Memang betoi. Bezza baru. Kalau tgk milage baru 21,000km.. dengan bau showroom tak hilang lagi.. Minyak ada 1 bar. Sempat la aku teruih pi Kuah tanpa isi petrol dulu. Overall, utk kereta sewa, aku sangat² berpuas hati. Aku harap hang boleh maintain service mcm ni Afif utk future. Lupa nak habaq, aku jumpa Afif ni kot TikTok.. 😁😁😁. Aku bagi no.phone dia kot kalau ada yang nak pi holiday ke Langkawi.. 0173555754..

10.30pm

Perut dok lapaq pulak. Dalam perjalanan, aku stop saja 1 kedai makan ni. Nama aku x ingat. Tp kedainya belah kiri nak ke Kuah.. bertentangan dengan Kedai Minyak Gamat Sireh Lagenda ni belah kanan. Kedai makan aku ni belah kiri. Aku nampak kat menu set gulai ikan termenung. Apa lagi, aku pun order laa.. Mem aku makan nasi goreng kampung. Pun sedap. Pekena dengan teh ais yang piyor.. Adoiii.. Kemain sedap set nasi dengan gulai termenung 3 ekoq. Termenung saiz kecik² tu yang set dia mai 3 ekoq tu. Cicah sambai belacan pulak, memang rasa nikmat la sangat walaupun agak lewat malam. Alhamdulillah kenyang..

11.15pm

Aku booked Hotel Bayview di betoi² Pekan Kuah.. Kawasan Perniagaan Pakdak Mayah. Harganya murah sangat la bagi aku. RM112/semalam untuk bilik katil king tanpa breakfast. Aku memang ambik yang x mau breakfast sebab nak la kota try makan pagi yang lain sikit. Selalu sangat dah breakfast di Nilai, kali ni pusing² sikit la Langkawi.. Hihihi.. Bercakap soal bilik, lepas masuk bilik, memang aku puas hati sangat. Dengan viewing Mahatower, nampak jugak laut sikit, memang menarik sangat. Bilik puas luas boleh berlari² dalam bilik.. Hahaha.. Ada bathtub (aku mmg x suka) dan ada juga shower untuk mandi dengan bilik air yang luas. Segala kemudahan bilik disediakan mcm iron, iron board, pengering rambut, mini fridge dan lain² keperluan asas. Malam², aku pun mengadap lah Mahatower tengok lampu dok bertukar² colour.. Hahahaha.. Pemandangan yang cantik. Kedai makan, bank, kedai coklat, semuanya dalam 100m saja. Cuma malam² x la happening mcm di Pantai Cenang. Lagipun, aku memang suka rileks dalam keadaan x serabut. Rileks² santai².. Overall, aku puas hati dengan Bayview Hotel Langkawi.. 5 bintang aku bagi 👍👍👍

Lepas solat, aku pun tertidurrrrr.. esok pagi lepas Subuh, ada projek yang jarang² berlaku di Langkawi.. Tungguuuu story Part II (Day-2)