Thursday 22 August 2024

Naik ETS dari KL Sentral ~ Batu Gajah, Perak

 22.08.2024 | Khamis 

Jam 6.50am gerak dari PCH

Harini aku cuma menulis tentang trip solo aku ke Seri Iskandar menggunakan ETS dari KL Sentral. Ni kira pengalaman pertama naik ETS la yer komer.. 😁😁😁 

2 minggu lepas nak dijadikan cerita, rumah aku di Tronoh dah tiba giliran untuk tambah rod pada earth chamber nya [kesilapan developer]. Kalau aku tak ada dirumah, giliran rumah aku tak pasti bila boleh buat sebab kena tunggu pulak rotation dengan rumah² lain. Hasil perbincangan dengan mem aku, kami decide untuk mama Dina dan Dina gerak dulu ke Seri Iskandar pada hari Jumaat pagi. Yang membawa maksud, Dina buat pertama kalinya akan drive hampir 300km ke Seri Iskandar dengan mama Dina. Aku tak boleh join sebab Jumaat pagi ada Dialog Prestasi bersama ibubapa murid & esoknya Sabtu ada tuisyen sekolah. 

Inilah koje kontraktor.. wujudkan lubang


Jadi, berbekalkan semangat dan keyakinan Tecer Bella Irdina, dan juga persetujuan dari Dina, pi lah depa berdua ke Seri Iskandar pada Jumaat pagi sebab dah deal appoinment dengan technician supaya kontraktor mai buat waktu petang. Alhamdulillah Dina berjaya bawak kereta sendiri ke Perak dengan ditemani mama di sebelah. Keberanian dan keyakinan Dina memandu ni memudahkan urusan akan datang Dina sendiri. Akhirnya sampai lah ke S.I.. bukan main lagi dua beranak ni ronda² S.I malam tu. 

Monitor driving Dina

Aku pulak esoknya lepas kelas tuisyen, terus gerak ke KL Sentral sebab tren ETS jam 3.00pm. Dari rumah, aku ambik Grabcar RM8.. Kemudian ambik tren Komuter dari Batang Benar ke KL Sentral RM5.60 dan akhir sekali belian tiket ETS dari KL Sentral ke Batu Gajah RM40. Tren komuter memang dah biasa naik tapi ETS ni kali pertama naik. Tapi tak ada lah teruja apa² sebab macam biasa saja. 

Komuter Station Batang Benar

KL Sentral

Ni turun nak ke tren ETS

Perjalanan dari KL Sentral ke Batu Gajah lebih kurang 2 jam 20 minit.. Tapi naik tren lama² ni dapatlah tengok pemandangan yang macam². Ok lah.. 😁😁. Sebaik sampai di Stesen KTM Batu Gajah, Dina dan mama Dina ambik aku. Bukan main lagi anak aku ni dah boleh drive kat kawasan Perak. Lepas pickup aku, terus pi cari Nasi Kandar Majedia sebab banyak review kata sedap. Memang sedap pun. Alhamdulillah..



Acah-acah pengembara 🀭🀭


Lepas makan, ronda² sekejap di Ipoh, dan terus ke Seri Iskandar dalam 35 minit perjalanan. 

Conclusion nya.. Alhamdulillah.. Allah SWT berikan keyakinan dan kekuatan serta keberanian kepada Dina untuk memandu kereta. Dengan bilangan jam dan kilometer yang dibawa Dina termasuk sebelum tu dari S.I terus drive ke Brinchang, Cameron Highland, rasanya dah hampir melebihi 2000km.. 

Basuh dulu kat depan niiii..




Dah wujud di Seri Iskandar

Bye bye rumah


Next... 


#mystory

No comments: