Friday 30 December 2022

Ragam Manusia 1.0

Bila difikirkan sikap manusia, boleh sewel otak kita.. Dunia harini dan sebahagian masyarakat semakin hilang tindakan atau tahap pemikiran yang normal. Ke mana hilangnya semua ni?

Gambar sekadar hiasan

3 situasi pada pagi ni membuatkan aku berminat untuk menulis sedikit ttg sikap manusia. Pagi ni aku bersarapan di sebuah restoran di Bdr Baru Salak Tinggi yang ada kalanya menjadi rutin aku breakfast disini.

Situasi 1

Masa aku dan wife aku sampai di kedai, meja bahagian dalam kedai sebenarnya banyak juga tetapi ada 6 org yg menunggu bungkus roti canai duduk 1 meja 1 org. Cuba bayangkan, org yg nak dine-in, dah kekurangan meja. Bila masuk kedai, tercangak jugak la aku cari meja.. sebab penuh dek org menunggu bungkus roti canai. Nasib baik ada 1 meja kat luar yg kosong.

Rasional

Sepatutnya boleh fikir, kalau dah membungkus, boleh juga nak duduk tunggu roti canai, tp guna la akal.. takkan 1 meja 1 org stay menunggu. Sebagai yg membungkus, mestilah boleh nampak pelanggan lain yg bungkus sama.. duduk la 1 meja.. atau tunggu je la kat luar kedai.. ini dah menyusahkan pelanggan yg nak dine-in. 

Situasi 2

Tengah aku bgtau tokey menu² yg aku makan utk bayar.. tiba², sorang makcik ni letak kuih buah melaka kat kaunter.. "Ha, ni berapa ringgit..?" Hadoiiii.. aku tgh ckp apa yg aku makan kat tokey, makcik ni tak boleh sabar ke? Allah.. penat la tgk manusia mcm ni

Rasional

Patutnya, makcik tunggu aku selesai bayar, boleh la makcik bayar pulak. Tak kisah la makcik dah lambat ke cepat ke, aku pun nak cepat.. aku pun ada urusan lain jugak.. Haishhh.. pelik la hai...

Situasi 3

Masa aku tengah makan, terpandang 1 meja yg dah makan.. masa aku sampai, aku sempat perati, dah siap makan cuma nak habiskan air minuman. Tp sampai aku habis makan, tak bangun² lagi.. sedangkan ramai org nak dine-in. Dok berborak antara depa 4-5 org.. Kenapa la ada sikap mcm ni.

Rasional

Sepatutnya, kita ni kena peka keadaan sekeliling. Dalam media sosial pun selalu berpesan, makan di kedai jgn buat mcm makan kat rumah.. kena fikir pelanggan lain sama. Kan mudah, kalau dah habis makan dan minum, bangun dan bagi ruang utk org lain duduk makan pulak.

Kesimpulan:

Masyarakat harini byk terdedah dengan tatasusila dalam kehidupan tapi sangat susah untuk diamalkan untuk diri sendiri. Berfikir lah untuk orang lain sama. Walaupun, ada juga istilah "Buat lah apa yg rasa nak buat.." tp selagi tak menyusahkan org lain dan x melanggar undang² dunia dan akhirat, silakan lah.. Ini kan dah menyusahkan orang lain. Aku harap, masyarakat harini dapat berfikir secara rasional dan waras dalam melalui warna warni kehidupan mereka.

p/s: Kedai makan yg aku pi selalu ni memang sedap kena dengan tekak aku dan pelbagai pilihan yang ada untuk sarapan.

Ikhlas

cheguanuar@nilai

No comments: