Monday 1 January 2024

Bayar Zakat Simpanan

 31.12.2023 | Ahad | 08.35pm


Balik dari Seri Iskandar Sabtu smlm.. memang dah tau biasanya Pusat Zakat N.Sembilan akan bukak sampai malam utk tarikh 31.12.2023 sb nak bagi kesempatan kepada pembayar zakat nikmati rebat cukai.

Lepas solat Maghrib, aku dan mem aku pantas siap² nak ke Pusat Zakat NS di Nilai. Takut ramai orang dan takut tak sempat. Aku bgtau mem aku, mau nya beratur sampai luar pejabat zakat ni sb last day utk 2023. Rupanya jangkaan aku meleset. Bila sampai PZNS, hanya ada 1 pengawal keselamatan + 1 pegawai zakat [anak murid sendiri pulak tu 😁😁😁]. Aku membayangkan at least ada la 10 org yg ambik no.giliran nak bayar zakat pendapatan ka, simpanan ka atau apa² zakat la sebab itulah kewajipan kita sebagai umat Islam dan menunaikan zakat di Rukun Islam yang ke-4.

Mungkin ramai yang menggunakan kaedah pembayaran secara atas talian. Tapi bayar zakat direct di kaunter ni lain rasanya.. Lain perasaan nya.. Cuba lah kepada yang belum.

Maka, selesailah urusan pembayaran zakat simpanan sebab zakat pendapatan memang dah dibuat melalui potongan gaji setiap bulan. Alhamdulillah.. semoga bermanfaat kepada yang memerlukan di Negeri Sembilan.

Wallahualam.. 

1 comment:

Anonymous said...

Alhamdullilah..