Sunday 28 May 2023

Selamat Maju Jaya Calon² SPM2022-2023

 28.05.2023 | Ahad

Kemungkinan besar, keputusan SPM 2022 akan diumumkan Khamis ni [08.06.2023]. Semakin berdebo lah yer calon² SPM 2022. Insyaallah.. kalau dah berusaha level dewa, akan dapat lah hasil yang lumayan nanti. Tapi, kalau usaha tu biasa² ja, dapat keputusan kurang baik, jangan pulak salahkan orang lain yer.. 😁😁😁

Anak² biasanya OK. Kalau dapat cemerlang, happy gila laa.. dan kalau kurang baik, sedih sekejap.. boleh usaha ke arah bidang² yang tertentu.. Tapi.. yang kadang² aku perasan tiap² tahun bila lepas keluar result SPM, apa dia tau? Mak mak yang over.. hahahaha.. tp bukan la semua mak mak.. ada la sesetengahnya mcm tu.. Contoh:

Kak Rahmah: Anak dia SPM dapat 2A dan ada subjek yang gagal. Lalu dia pun keluarlah status dalam wasap / FB / IG / Tiktok.. yang berbunyi.. "Takpe lah bang, ko dapat result biasa² pun takpe, asalkan ibu tahu, ko boleh jaga ibu satu hari nanti.. ko boleh mengaji Al-Quran dengan baik dan lancar.. tak perlu pandai sangat tp perangai tak boleh diharapkan...:

Ha.. itu lah antara lebih kurang status mak mak bila anak depa kurang cemerlang dalam SPM. Hihihi.. Mak mak.. kenapa la cakap mcm tu.. Kenapa ada perasaan begitu.. Nak sendiri terasa kenapa ye? Padahal org yang berjaya ni, selalu support kawan² yang kurang berjaya dan rasanya jarang sekali nak menghina kan..

Takkan lah budak² yang cemerlang, yang bagus dalam SPM ni berperangai buruk sampai bila dah dewasa tak mahu jaga mak ayahnya.. takkan la pulak anak² yang sukses ni tak reti baca Al-Quran dan tak amalkan bacaan Al-Quran.. tak baik la mcm tu mak mak.. jangan lah kita nak menutupi kesedihan sebab anak kita kurang cemerlang dalam SPM sehingga menghina orang lain. Tak baik tau..

Apapun, aku mendoakan calon² SPM 2022 dapat keputusan SPM yang baik, yang cemerlang, yang hebat setanding dengan usaha kalian disamping SPM ini adalah antara jambatan untuk laluan kerjaya anda semua.

All the best

No comments: