Thursday, 28 February 2013

Dari Nilai ke Felda Tersang merangkap ke Cameron Highland

Assalamualaikum..

Kesibukan tugasan di sekolah, taman, rumah dan seangkatan dengannya membuatkan aku terlupa seketika untuk mengupdate belog aku ni.. Harapan aku agar tidak kulupakan terus untuk update diari ni.. -)

Minggu lepas (Sabtu) aku sefamili ke Felda Tersang yang letaknya di Daerah Raub, Pahang. Aku ke sana diatas undangan majlis perkahwinan rakan seopis my cik puan yang berlangsungnya disitu. Lagipun aku ni memang suka berjalan2 tengok kiri-kanan tempat orang. Felda Tersang ni kalau dari Nilai jaraknya dalam 187km mengikut laluan Nilai - Highway Karak - Bentong - Raub.. Perjalanan dalam lebih kurang 2 jam 30 minit saja.. Disebabkan aku ni salah seorang pemandu yang berhemah, maka begitulah tempoh masanya. Aku bertolak dari Nilai jam 11.30am dan sampai di sana dalam jam 2.20pm yang bermaksud 2jam 50minit termasuklah urusan mencari ghumah pengantinnya.. Selesai satu perkara..

Aku dipahamkan kalau nak ke Cameron Highland, depa kata dah dekat.. Dalam 1 jam.. Tanpa mempedulikan sebarang pernyataan, aku terus la bergerak ke CH jam 3.00 dari Felda Tersang.. Melalui jalan ke Sungai Koyan dan terus melalui Pos Betau.. Aku langsung tak pernah ikut jalan ni.. Main belasah ja laa.. Hehehe.. Dalam perjalanan tu, aku amat tertarik dengan 'view' alam semula jadi sepanjang laluan aku ke CH tu.. Dengan nampak rumah2 orang asli aku suka sangat.. Jalan raya ni aku rasa masih baru dibuka kot sebab jalannya lebar dan selesa sangat perjalanannya.. Dalam hati terdetik jugak betapa bagusnya kerajaan la ni yang membina jalan raya yang baik walaupun tak ramai yang menggunakan laluan ni.. Jalan ikut Pos Betau ni akan bersambung dengan Ringlet yang jarak perjalanan ke Brincang dr Ringlet dalam 13km saja.. So, aku sampai di CH dalam jam 5pm jugak sebab sat-sat berenti ambik gambaq la, dan bwk slow nak menikmati suasana alam semulajadi yang segar.. Jarak perjalanan dr Felda Tersang ke CH dalam 153km jugak.. tapi amat selesa.. Jadi, total jarak perjalanan dr Nilai ke Cameron Highland melalui Felda Sungai Koyan ni dalam 340km.. Aku memang nak compare kalau turun dr CH ke Nilai melalui Tapah.. Jawapannya adalah.. = 302km.. Oleh itu, dekat lagi la ke CH dari Nilai melalui Tapah.. Selesai perkara ke-2..

Simpang kat Sungai Koyan menuju ke Pos Betau

Rumah Orang Asli Moden

Rumah Orang Asli Tradisional

Terujanya


Aku ke CH pun tak bermalam sebab esoknya (Ahad) aku kena keja.. Biasa la.. Part Time.. Cari makan bang.. hahaha.. Aku turun dari CH jam 8.00malam.. Mak aihh.. Gelap bebano jalan dr CH ke Tapah tu.. Risau jugak aku.. Tapi alhamdulillah selamat semua.. Aku sampai di rumah jam 11.30pm dan terus zzzzzzzzzzzzz... 



Bunga hidup.. Kata penjual bunga "2 Tahun tahan, sudah bubuh ubat".. HAMPEH..




6 comments:

Nurzakiah Hanum said...

cantiknya view

dayana yana said...

salam kenal... ya cikgu.
jauh perjalanan luas pemandangan..
leh anak saya tulis cite ni...
tq

are_lin@yu said...

wahhh beznya sambil jalan2 makan2..

Chegu Anuar said...

Teringin nak dok kat rumah orang asli.. mengajaq orang asli.. mesti best kan

Chegu Anuar said...

t.kasih.. boleh aja.. tp pastikan anak guna kosa kata yg lebih baik sebab cikgu Maths buat karangan memang mcm rojak.. Haha

Chegu Anuar said...

Bezz.. memang syok jalan2.. tengok kiri.. tengok kanan.. memang kaki peghabih duit Yu.. Janji boleh jalan