Tuesday 16 August 2022

Part 2: Cerita di IPG KL

 16.08.2022 | Rabu (Part 2)

Sambungan dari Part 1 (dari kaca mata seorang ayah , guru dan orang awam)

Lepas 3 hari Dina di IPG, aku nak bgtau mcm mana pun x pasti.. Yang nyatanya, dia mungkin rasa kejauhan sangat dengan aku dan mama nya walaupun 47 min aku boleh sampai ke situ dari rumah aku. Jadi, mem aku pun mulakan siasatan, awat yg mcm x selesa.. kemurungan.. tak ceria.. selalu wasap bagitau dia rasa x seronok. Dina ada jugak tanya aku tentang tarikh daftar Asasi Sains @ UiTM yang jadual daftar pada 09.08.2022. Nampak mcm Dina seolah² nak quit dari IPG dan ke UiTM sebab peluang ke YTP Mara (UKM - Farmasi) dah tertutup sebab tarikh yang sama daftar IPG 01/08/22. Pasrah saja lah..

Cantikkk

Tp as a hero utk princess aku, aku senyap² cuba contact semula pihak MARA dan UKM. Aku kena standby sebarang kemungkinan utk keputusan tak dijangka kalau² Dina nak quit dari IPG dan ke mana² peluang yang dia ada. Kadang² aku pun dok terpikir, disebabkan aku kah Dina decide ke IPG atas kerana mcm aku halakan Dina jadi cikgu? Aku sebenarnya nak dia yang ikhlas utk ke mana demi masa depan Dina. 3 peluang yang besar utk Dina pilih betoi² sukar nak buat keputusan. YTP Mara ni nasib la aku pilih local universiti saja. Aku punya firasat, kalau pilih ke luar negara pun Dina berpeluang sb SPM Dina yg cemerlang 11A. Kalau kata dpt pi Jerman ka, France ka, aku dok rasa pakai x bagi dah pi 🤭🤭🤭

Berbalik pada kisah x seronok di IPG.. Hari ke-3 Dina di IPG, aku decide utk jumpa Ketua Jabatan HEP utk discuss dengan perkara² yang aku rasa perlu tahu direct dari org yang betul² boleh buat decision. Alhamdulillah, perjumpaan face to face berlangsung selama 40 minit lebih kurang, dapat bagi aku input yang baik daripada pihak HEP. Aku respect cara Ketua Jabatan HEP yang boleh dibawa bincang. Senang aku dengan beliau. Bukan itu saja, juga aku dapat face to face dengan Ketua Warden dan seorang lagi asisstane kepada KJ aku rasa. So, dengan pencerahan beliau, aku dapatlah tenangkan Dina utk seketika.

Berbalik pada YTP - Mara.. pada hari ke-3 tu jugak, sambil aku memandu ke KL, sempat aku call MARA dan UKM yang menguruskan pengambilan pelajar YTP Mara. Aku dengan jujur bercerita ttg masalah Dina decide ke IPG tp lepas daftar rasa kurang selesa. Cuba kita bayangkan.. MARA bagi peluang hanya 5 org saja utk program Farmasi di UKM termasuk anak aku ni, tp kami menolak peluang utk daftar pada 01.08 haritu. Jadi, bila kita perlukan semula peluang ini, mungkin tipis sangat.. harapan cuma 5%. Aku berterima kasih kepada Puan Nik yg begitu komited bantu Dina utk MARA berikan peluang kedua utk kembali daftar bersama UKM dan terus ke AsasiPintar selama 1 tahun. Hasil discussion dengan UKM dan MARA, akhirnya pihak MARA bagi peluang kepada Dina. Jam 6pm hari Rabu tu, Puan Nik call aku bgtau MARA proceed nama Dina diterima kembali utk ditaja oleh pihak YTP MARA. Hanya berikan jawapan YA, pihak UKM akan emelkan form setuju terima. Sampai ke tahap macam tu lah datangnya peluang kedua.

Apakah hikmah yang mungkin tersurat atau tersirat? Kenapa ada peluang kedua utk Dina kembali ke UKM selepas tak daftar pada hari yang sepatutnya.. Semuanya menjadi persoalan kepada aku dan mama Dina.. Mungkinkah peluang ini hadir utk kukuhkan alasan utk check/out IPG dan check/in UKM? Susah bukan utk buat keputusan? Aku pun bgtau Dina, dia ada 2nd chances jika betul² nak ke UKM dengan prog Farmasi. Aku bagi masa 24 jam utk Dina fikir dan aku ke IPG keesokkannya utk face to face dapatkan jawapan yg ikhlas dari Dina.

Akhir sekali, lepas aku buat full presentation pasai UKM dan IPG.. Jawapan yang keluar dari mulut Dina:

1.Saya nak jadi cikgu..

2.Saya nakkan pahala mendidik walaupun org kata saya boleh pergi lebih dari IPG

3.Saya risau Prog Farmasi susah dan takut tak lepas sebab MARA pun tetapkan pointer sekian² utk ke Prog Farmasi.

Jadi, kesimpulannya, Dina memilih profesion perguruan dengan rela hatinya tanpa ada paksaan dari aku walaupun aku seorang guru yang sudah hampir 22 tahun bergelar guru. Jadi, sebagai tanda hormat, aku telefon pihak UKM utk sampaikan kemaafan sebab kali ke-2 menolak tawaran YTP MARA utk ke UKM. Puan Nik ok saja.. dia kata, biar lah pelajar yang pilih mana dia nak belajar dan fikirkan kerjaya masa depan mereka.

So, maksud kembalinya peluang kedua tu bukanlah perlu kita terus grab.. Peluang kedua tu ada kalanya sebagai satu evidens utk buktikan bahawa peluang asal yang pertama & yang samar² itu adalah peluang yang lebih baik dan sempurna.

Lupa nak ucapkan terima kasih byk² utk kakak dan adik aku.. 2-3 org kawan yang byk bagi pandangan peribadi depa untuk bantu kami buat keputusan yang terbaik. Dan melayan call aku.. 🤭🤭

Akhir sekali, selama 15 hari di IPG, aku nampak kehidupan Dina lebih stabil.. pergaulan lebih nampak baik walaupun tak semua nya bagus dan aktiviti dengan kawan² sebilik pun bagus. Semoga kekal selama 5 tahun pengajian. InsyaAllah..





No comments: