Wednesday, 3 August 2016

Pengalaman Eksplorasi SK Desa Jasmin ke Gua Tempurung, Gopeng, PERAK

Assalamualaikum wbt & Salam Rabu..

Inilah Team Kami.. XPDC Sejarah Gua Tempurung




Alhamdulillah.. Selesai dah projek Kembara Sejarah ke Gua Tempurung & Kellie's Castle.. Perancangan awal pada bulan April.. Tapi disebabkan musim El-Nino, semua aktiviti luar bilik darjah kena tangguh. Tapi, alhamdulillah.. selepas mohon sekali lagi masa bulan puasa lepas, pihak Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan dah luluskan.. Terima kasih JPNS..

30 Julai 2016.. Tarikh yang memang ditunggu-tunggu peserta XPDC ni.. Seramai 110 orang aku bawak murid Tahun 6 & 10 orang murid Tahun 5, join program ni termasuklah 14 orang guru. Yang bestnya, Guru Besar aku, En. Mohd. Azhar pun join.. memang sporting habehh.. hahahaha

Bertolak dari sekolah jam 7.10am mcm tu.. Agak lewat 40 minit dari perancangan.. Tak apa lah.. Bukan lewat sangat. Bersama-sama nasi lemak yang aku bekalkan kepada semua  peserta & guru, dapatlah mengenyangkan perut kami semua. Semuanya makan dalam bas sebab nak jimatkan masa. Sasaran jam 10.00 pagi sampai Gua Tempurung.. Alhamdulillah.. Dalam jam 10.30am kami sampai di Gua Tempurung.. Budak semua dah teruja.. Dengan persediaan peralatan, lampu suluh, kasut getah.. semua dah ready.. Sebelum masuk, kami bekalkan sebotol air mineral untuk semua peserta sebab agak meletihkan nanti.

Disebabkan terlalu ramai pengunjung masa tu, group kami agak lewat masuk ke gua. Lebih kurang jam 11.15am baru boleh masuk. Kami dibawa oleh seorang renjer.. nama dia Mat. Ok.. Baguih Mat ni.. Aku orang no.2 belakang Mat.. Yang lain semua follow...

Aku, Toha dan Mat (Renjer)



Mulalah pendakian kami ke dalam gua. Memang cantik Gua Tempurung ni.. Ramai pengunjung dewasa hanya melakukan aktiviti eksplore sampai zon kering saja (Tour 2). Kami ambik pakej Tour 3 yang mana masuk ikut trek, balik ikut bawah ( sungai ). Memang mencabar betoi...

Zon 1: 
Zon 1 ni lebih kurang zon kering. Dapat tengok pembinaan stalatit & staltmait.. Tapi pendakian zon 1 ni boleh tahan jugak la. Banyak sungguh anak tangga kena panjat.. Lepas panjat, turun pulak.. Lepas turun, panjat pulak.. Fuh.. memang menitik-nitik air peluh peserta..


Tengah turun cerun nak ke zon air

Zon 2: ( Gelungsur )

Sebaik saja tamat trek yang bersimen, kami kena menyurus laluan yang mencabar.. Mula-mula, cabaran gelungsur.. Masa kami tengah tunggu Mat di belakang, aku sempat jenguk kawasan gelungsur.. Memang tak sanggup.. Dia kata landai ja.. Sekali, menegak 85 darjah.. Rasa nak patah balik.. hahahahaha... Alhamdulillah.. semua murid aku berjaya mengharungi gelungsur ni walaupun dalam keadaan muka yang pucat.. Tak kurang hebat semua cikgu aku.. Memang Terbaikkkk!!!



Zon 3: ( Air )

Yang ni syok.. Tapi.. Kena menunduk.. Kena merangkak.. Kena berenang.. Huhuhu.. Memang syok gila lah sampai tenggelam walkie-talkie aku dalam ayaq.. Kalau tak menunduk, maka terhantuklah kepala kat batu.. Aku dah kena.. Pening 3 minit.. Dalam ayaq ni tak boleh lah snap gambar sebab boleh menjahanamkan kamera.. Tapi memang mencabar.. Syok gila walaupun keletihan..

Akhir sekali, setelah hampir 3 jam dalam gua, kami nampak lah jalan keluar gua.. Memang rasa lega gila.. 

Boleh la layan dulu gambar2 yang aku download dr FB.. Kredit untuk Ustazah Jazimah.. Kamerawomen terbaik..

Tuan Guru Besar tengah fokus tu..

iNI lah taikowati SKDJ



BERJAYA KAMI!!!!



2 comments:

Chegu Anuar said...

Terima kasih semua peserta.. Semua guru pengiring.. Guru Besar.. Dan semua yang menjayakan projek Kembara Sejarah 2016 ke Gua Tempurung & Kellie's Castle

Muhammad Khairuddin Lim said...

tahniah