Friday 12 June 2015

Tukar Minyak Gear CVT untuk Proton Saga FLX

Assalamualaikum wbt..

Ehsan Google.. Thanks

Sejak cuti sekolah ni, ada la masa sikit nak update blog aku yg agak lama tak berupdate.. Hari ni nak berkongsi cerita tentang service gear oil atau dalam bahasa melayunya minyak gear untuk kereta Proton Saga FLX ( Auto Transmission ) dengan kecanggihan teknologi CVT nya.. Kereta Proton Saga FLX ni hak milik wife aku.. Tapi dah nama pun laki bini, kira mcm aku punya jugak la..


Harini, millage Saga dah mencecah 64,000km selepas 3 tahun 6 bulan aku guna.. Yang bermaksud, tiba la masanya untuk membuat penukaran minyak geat CVT ni.. Sebabnya untuk gear CVT, aku difahamkan setiap 60,000km kena tukar minyak gearnya.. Sebelum-sebelum ni pun aku ada bertanyakan service centre Proton (SC) tentang bajet untuk tukar minyak gear CVT ni.. Dimaklumkan pada aku anggaran antara RM400-500.. Huh!! Kereta kecik berjiwa besaq.. Dah mcm pakai BMW pulak aku rasa.. Jadi, aku tangguhkan dulu niat aku waktu minor service 60,000km yang lepas.. Tapi, bila la ni, risau jugak kalau tak tukar, kena jem, naya aku.. Seketui gear box nak kena proses pulak.. 

Jadi, terpaksalah tukar jugak.. Ada hati nak tukar minyak gear tu kat kedai pomen biasa.. Tapi bila review internet, banyak jugak kesan-kesan tak elok bila buat luar daripada Proton SC.. Pergi jugak la aku ke LHM Proton Service Center yang mana dah 5 tahun lebih aku service kereta Exora aku & 3 tahun lebih service Saga FLX ni.. Sebelum pi, dah call boss SC.. Tanyakan harga.. Dia bgtau antara RM500 lebih.. Errmmmm.. Nak buat, bajet tinggi.. Tak buat pun bimbang masalah.. Buat saja la..

Untuk pengetahuan, CVT punya gear box ni mmg kena buat kat Proton SC jugak.. Sebab selepas siap masuk minyak gear, kena setting guna komputer untuk menentukan ketepatan penggunaan minyak gear. Di SC, dimaklumkan kat aku, minyak gear kena guna 5liter + Gear Oil Filter / Valve.. Total minyak gear : RM40 x 5 botol = RM200.00... Gear Oil Filter pulak = RM213.87.. Labour charge = RM120.. Hangpa total la sendiri.. Campuq GST, jumlahnya RM565.00.. Haaaa.. Tersedak jugak la.. Tapi nak buat mcm mana.. Nasib baik la boss LHM bagi aku diskaun RM15.00 + diskaun Crazy Diskaun (pakej di LHM shj) RM40... Jadi, total aku bayar RM510.00..



Aku memang suka tengok masa mekanik buat keja dia a.k.a menyibuk.. Pertama, buang minyak lama dan gear oil filter.. Kedua, pasang gear oil filter & isikan minyak baru.. Ketiga, cucuk komputer, settingkan ketepatan minyak.. Secara automatiknya, minyak yang berlebihan akan dikeluarkan.. Keempat, kereta siap & bayaq laaaaa...

Lepas tu, test drive.. Memang dapat rasa perbezaan daripada segi pick-up dan kelancaran penukaran gear CVT tu.. Kesimpulannya, part kereta Proton Saga FLX ni memang mahal jika nak dibandingkan dengan Proton Exora CPS aku.. Kesian jugak la orang yang sederhana mcm aku ni.. Ingat pakai Proton Saga FLX ni nak bajet, tapi agak mahal jugak untuk sesetengah part.. Kena Proton Exora Bold lagi naya.. Spark plug sebiji RM71.00.... Cuba kali 4 biji.. Dah RM284 untuk plug saja.. Kalau Exora CPS aku baru RM38.00 untuk 4 biji tu..

Tepuk dada, tanyalah nafsu berkereta anda..

Sekian

255 comments:

1 – 200 of 255   Newer›   Newest»
Unknown said...

hukhukhukhuk...sama baru hantar kt svc...kena dlm 800 lebih...tp disebabkan xcukup bajet...buat sv biasa dulu...tukar minyak cvt next2 week...almaklumlah baru lepas raya.....

Unknown said...

Salam, saya nak tanya, masa tengok filter lama yang dia bukak tu, nampak kotoq tak?

Chegu Anuar said...

Agak kotoq jugak la. Dr segi teknikalnya, dah 60000++ km, Ada logik jugak kena tukaq tuan

Chegu Anuar said...

Hehe.. Tp klu dah sampai mass, elok jugak tukaq Tu bro. Kang jem lg x pasai pulak. Haha

Unknown said...

Akhirnya tukar juga kos rm580.00... Tarak diskaun...kedekutnyer

Chegu Anuar said...

Terbaik Tu bro.. Bru sedap menekan.. Haha

Unknown said...

ok ok terima kasih bro

Anonymous said...

Masalah sensor cvt menyala ada sapa2 kena tak? Saya pnya saga flx sv dari beli smpai skrang masih juga menyala. Kdang2 menyala kdang2 hilang la. Hantar pergi proton dari 1st srvice smpai skrang dorang ckap takda msalah. Kluar dari proton jer dh menyala balik. Naik angin masa tu bro. Hantar pergi bngkel luar dorang ckap cvt memang ada problem tpi proton ckp takda. Ke proton nak tnggu wrrnty aku tamat bru dorang ckp gearbox aku problem.

Unknown said...

Bru trkena td..tgh drive tetiba gear jd N..off pastu start blik pn sma..msih juga N...stop kejap.pastu on blik bru bleh jln..milleage bru 38k..apa msalah dia ek???

Chegu Anuar said...

Alamak Mie.. Ntah la apa masalahnya tu.. Tak pernah pulak terkena mcm tu. Tp kalau milage baru 38k km, rasa aku bukan masalah CVT Gear oil tu. Maybe masalah lain. Bawak ja pi Proton SC..

Unknown said...

Itu la..mnggu lpas pg tkar mnyak htam n repair sensor reverse..blik je x smpai rmah dh smput2 n jd free gear mcm tu..cuti nnti nk pg sc blik

Joemund said...

Saya pun kena juga ni bro...kreta baru beli 3 bulan, dah ada masalah ni,nanti hujung minggu ni pi hantar SC..huhu

Chegu Anuar said...

Alamak. Mcm byk pulak Sagarian yg bermasalah kereta.. Kdg2 Tu Kira mcm nasib jugak. Mcm Saga aku, takdak Lah mslh Sgt.. Cuma Kos maintanance tinggi utk kereta yg berjiwa kecik Ni. Sabaq la Joe..

Unknown said...

Assalamualaikum nk tnye sy pon pkai flx jgak wyd xdela nk baru mane...dan sy x service kt proton pon...buat kt lua je....btol ke gear box flx ni filter dye xpyah tukar????ke filter dye mcm oil filter jgak kne tukar tiap2 kali tuka minyak???tolong bantu sy ye t.kasih

Unknown said...

Kena tkar tiap 60k km,,tkar filter minyak cvt skali apabila anda tkar minyak cvt

Anonymous said...

Assalamualaikum...tumpang lalu tuan tanah.Nak jimat servis minyak enjin semi boleh wasap 017-2020032 .area Putrajaya n berdekatan.t.q

alino said...

Entri yg Sgt bagus. ..tq share
sblom ni saya baca 30~40k kna tukar.. tapi p proton katanya 60k br buat,kos 400+.. adoii

Chegu Anuar said...

Alino: Bwk bersabaq nooo.. Biasa la.. Saga Kita Ni special.. Teknologi majubke depan.. -)

Unknown said...

chegu anuar servis minyak gear cvt lepas 60000km kan..nk tnya,tukar pertama kali sejak beli ker?

Chegu Anuar said...

Jamilin.. Ya.. Saya tukaq minyak gear Tu lebih 60k km.. Pertama kali sb kena tukaq lepas 60k km

Unknown said...

saya penah tukar mnyk cvt nie....saya beli kat proton sc dan tukar kat bengkel cina biasa...rm200 ja saya abih.

Chegu Anuar said...

Yusni.. Murahnya.. Kat mana Tu? Harga sebotol minyak gear CVT (1Liter) = RM40.. X 5 BOTOL = RM200 dah.. Kalau En.Yusni kata rm200 Tu total Kos, Sy pun berminat nak pi buat Kat situ sb murah sangat.. Gear oil filter x payah ganti ka?

Unknown said...

Lampu cvt menyala. Tukar bateri baru. Lampu kadang2 masih menyala. Hari ini berkesempatan pergi sc
. Pomen sc suruh tekan berek. Dia kata lampu berek ketiga tidak menyala (mentol tetbakar). Saya beli mentol. Budak sc tu tolong pasangkan. Harap2 selesai masalah lampu cvt menyala. Budak tu cakap memang selalunya macam itulah sekiranya lampu cvt menyala...

Unknown said...

Minyak gear cvt ne bpe ribu km bgs tukar ade yng kata 20000km??...

Unknown said...

Dulu lampu cvt menyala...masuk gear D x jlan...lps2 tukar mnyk gear trus elok...

sacramentona said...

Salam.saya baru buat servis CVT dgn minyak hitam skali.utk servis CVT saja agak tinggi jugak minyak CVT 4 botol rm160 + oil filter rm213 + gasket rm111 + setting computer rm60...so CVT je dah rm500 lebih adoi koyak poket!!!

Firdaus said...

Klu tukar RM200 je habis
Confirm pakai x lama tu memang kong la gearbox cvt tu sbb setiap 60km mesti kne tukar dgn filter dia skali..

Ini berdasarkn pengalaman sendiri dan rakan2 kelab krete

Firdaus said...

Habis la..
Sy pun kne juga perkara yg sama
Lampu cvt asyik nyala aje
G SC kata xde pa pe..
Masa tu waranty valid lagi
Tp bile waranty dh x valid baru dia ckp gearbox problem..
Segala dh terlambat
X boleh buat claim dh
Padahal masa dari awal lg masih boleh claim..

So sampai skrg la dh 1 tahun 3bulan krete sy tersadai kt umh..

Geram n makan hati aje ni ngn proton

Chegu Anuar said...

Betoi Tu Nazli.. Mmg ghupa itu la Kos nya..

Chegu Anuar said...

Setiap 60,000km.. Mmg mahal tukar CVT Gear oil Ni.. Tp ok la sb 60,000km Baru tukar berbanding gear oil biasa setiap 20,000km tukar..

Chegu Anuar said...

Terbaik Tu apex.. Haha

Chegu Anuar said...

Unknown: Sorry.. Tak paham.. Lampu CVT Tu Kat meter.. Apa pulak kena mengena dgn lampu brek belakang Tu? Boleh xplain detail..

Unknown said...

Chegu Anuar,nak tukar filter cvt ni ambik masa lama ka tak?Maksud sy gear box kena barai dulu or xperlu..sabtu ni nk kena p dah..demammm..

Chegu Anuar said...

Pn.Hasmidar.. Dlm 1-2 jam jugak.. Tak barai pun gearbox Tu.. Jgn bimbang.. Ok.. Compom rasa sedap lepas Ni..

Unknown said...

ok..tima kasih..ni baru balik survey cvt oil filter kat kedai spare part kereta..xdak jual rupanya kat kedai luaq..hahaha

Chegu Anuar said...

Hahahahaha.. Elok pi Proton SC.. Mahai sikit takpa.. Asalkan elok..

Unknown said...

Asssalam..encik...sy pnye cvt pun menyala da...kete bley jln lg cume berat...bkn gearbox kn rosk??naye klo gearbox..huhu...

Chegu Anuar said...

Wslm.. Dulu mass mula2 beli FLX Ni, mmg lampu CVT Kat meter Tu menyala.. Sy bawak pi SC, depa buat apa Sy pun xtau.. Pastu elok ja.. Tp takdak la kacau gearbox.. Itu depa setting Komputer rasanya.. Dah tukaq ka CVT gearbox oil?

Unknown said...

Dlu ad gk menyala..tp da hilang..lme da xde..myala balik... Tp kete mmg da pakai 3tahun..xpenah tukar cvt gearbox oil..hri ni igt bru nk p tukar...hrp2 tukar myk jelaa..jgn lain2 sudah.. Hihi..

Unknown said...

sy br major servis kt sc..total charge rm974 tmsk gst..tukar cvt oil rm200 tn cvt filter rm200++..n tukar segala filter yg ada.,oil filter,air filter.coolant lg.brake fluid..myk enjin mmg wajib dah..lab charge rm120..gst shj rm55..jeng

Unknown said...

salam untuk masalah 'sign cvt' menyala tu saya penah kena dah salah satu sebab adalah lampu brek ketiga terbakar lepas dah tukar bulb lampu tu sign tu dah tak naik. apa kaitan dia saya tak pasti mungkin ada sensor yang berkaitan dengan lampu tu (kena refer pakar)

kalau takda kena mengena dengan lampu tu mungkin kena reset ngan komputer kat SC proton.

semoga bermanfaat.

Unknown said...

Otai2 tlg dlu kereta baru dalam 16k meter km... perlu ka saya tukar minyak gear ni....

Unknown said...

Abg keta sy baru 16000km perlu ka saya tukar minyak CVT gear oil ni

Anonymous said...

Saya nk tanya apa beza minyak ATF ( automatic tranmission fluid ) dgn CVT ( continuosly variablr tranmission)..?

Klu kereta saya saga FLX guna minyak yg msna satu?

Anonymous said...

Pasal lampu CVT menyala tu saya pun pernah kena..hantar pergi sc,mereka kata lampu brek ke 3 terbakar.
bila saya tukar mmg betul..skrg bila lampu CVT menyala jek sy dapati lampu brek je 3 mmg terbakar.

Unknown said...

Salam klu lampu minyk menyala.. sejauh manakah kilometer kereta blh pi lg??

Unknown said...

kalau buat major servis timing belt ap semua dia tukar ke sory noobs2 lg

Chegu Anuar said...

Nur Hafis: Major service tak termasuk tukar timing belt.. Tp bergantung kpd milage.. Timing belt tukar 80,000 km brader.. K

Chegu Anuar said...

Saga FLX guna minyak gear CVT.. kalau hantar SC, depa uruskan. Kalau nak buat sendiri, Kat spare part Ada juai. 1 tong (1 liter) = RM40..

Chegu Anuar said...

Bab lampu CVT menyala Ni, Sy pun x pasti Ada kaitan dgn lampu brek ke-3.. Huhuhu

Chegu Anuar said...

Tak payah.. CVT oil tukar bila milage cecah 60,000km. K

Chegu Anuar said...

Tkasih atas info..

Anonymous said...

Chegu Anuar...saya x faham ler maksud CVT oil dgn minyak gear CVT nih..
blh jelaskan....?

Chegu Anuar said...

Sama ja Bang.. Bezanya in English & dalam B.Malaysia.. CVT oil = Minyak gear CVT.. OK

Unknown said...

salam maaf agk kluar topik ... sy haritu ada llu jln gelap dengn ljunya bawa bonggol ad kt dpn langgar habis berbunyi ad efek ap2 ke risau tp masa bawa xad ap2

Chegu Anuar said...

T.kasih sb sentiasa berikan pandangan / pertanyaan.. Segala pandangan sy adalah berdasarkan pengalaman shj sb sy pun x pandai sangat.. Huhu.. Nur Hafis: Ttg hentam bonggol tu, adalah bagus ke SC buat checking.. Sebb kadang2, hentaman bonggol yg kuat jugak akan membuatkan kerosakan bahagian dalam enjin.. Mungkin boleh leaking ka.. Kalau bahagian luar, kita boleh nampak.. Tp lepas hentam tu, kalau drive mcm biasa & takdak bunyi yg pelik2, no problem la tu.. Ok

Ash1 flx 1.3 cvt executive said...

Salam..sy dh pakai saga flx ni dr 2011 lg sampi skang (first batch pkai cvt)... bila baca komen2 kt atas ni ..teringat balik mcm2 kenangan hahaha..cuma nk bagi tau semua. Klu kereta under warranty..push la abis2 suh tukar..sy dh mcm2 tukar first 3 years guna saga ni..drum lebih 5kali tukar n axle bar tu dh skali..yg paling jenuh drum blakang la...penah jd masa dh guna dlm 45k.(skang dh 145k) .. cvt menyala time driving memang haru time.. sampi g COSE kt proton kesas highway tu..email terus Manager Cvt Mr.kristoff..dia personnally g tgk kereta sy..last2 suh tukar light bulb blakang..setel maasalah.sebenarnya Cvt gear ni susah nk rosak sbb structure dia lg simple dr auto gear biasa..cuma cvt ni malas skit..so skang ni memang simpan light bulb spare..just for backup incase menyala lg..sebenar first 3 years rasa menyesal sgt angkt saga flx ni... mcm2 problem tp nasib baik under warrantty tukar semua.tp tula muka melekat la kt Sc.pas habis warranty kereta ni perform very well, mcm pelik plak semua ok. Alhamdulillah..rasa berbaloi2.. cuma nasihat klu kete under warranty claim sampi puas ati..sy puas ati tgk axelbar bru dorang tukar..punca segala bunyi drum blakang..pastu standy la light bulb third light blakang n..tukar sendiri..dh 3-4 kali tukar sendiri
Tp check dulu terbakar ke xlampu tu.. klu xterbakar masalah lain..

Unknown said...

Kekeliruan disini saga flx pakai minyak CVT ? Atau ATF ? atau kedua² ? Hehe maaf newbie jgn mara

Unknown said...

Saya baru je tukar myk gear cvt. Sebotol rm68 termasuk upah... kata cina ni kete saya cuma guna 3 botol je dah cukup. Sebenarnya utk saga flx baper botol ya yg cukup?

Timing belt mmg kena tukar setiap 6o000km ke? Cina ni kata kalau tak tukar bahaya....kompius saya nak tukar ke x....

Chegu Anuar said...

Nizam: Saga FLX guna minyak gear CVT.. yg ATF Tu mcm tak Ada ja..

Chegu Anuar said...

Leo: Kalau di Proton Service Centre, minyak CVT Ni kuantitinya 4 liter ++.. Ttg timing belt, dibgtau oleh Proton SC, 80,000KM Baru tukaq.

Chegu Anuar said...

Betoi Tu Ash.. Selagi masih dalam warranty, elok Lah tukaq apa yg patut walaupun x patut tukaq.. Haha

Anonymous said...

Saya nak tanya minyak GEAR CVT nie,perlu tukar setiap 20k KM ke atau 60k KM...?
saya guna kereta AUTO

Chegu Anuar said...

Anon: 60000km milage Baru tukar minyak gear CVT..

Unknown said...

Assalam chegu, klo kuar lmpu CVT, lepas tu gear tak boleh masuk.. Apa mssalah.. G SC, tk detected pape.. Tolong chegu..

Chegu Anuar said...

Awak G: Alamak.. Mcm takdak idea nak nolong.. Sorry.. Mungkin rakan2 lain boleh Bantu..

Unknown said...

Ade kemungkinan gear box rosak ke chegu? Klo gnti bapa harganya.. Hehe

Unknown said...

Mohon pandangan semua

Anonymous said...

Alamak...ye ker chegu minyak gear tu tukar bila 60K,sebelum nie saya tukar 30K pastu setiap 20K seperti
yang diberitahu oleh bengkel...tapi bukan SC..sekarang nie meter saya dah 70K..jadi saya kena tukar sehingga
mencapai penggunaan 60K lah ye.betul tak..tapi filter CVT saya tak tukar tempohari,
Sebab tak tahu.

Chegu Anuar said...

Ya Tuan. 60k km baru tukar sb Kos tukar CVT oil Ni tinggi.. Cuba refer pada SC.. Minyak dah kerap tukar maybe ok, tp filter Tu penting jugak tuan

Unknown said...

Tiba masa Saga SV mencecah 60300 km dan terpaksa tukar minyak gear CVT 5 litre. Bila semak buku servis berkala macam2 pulak kena ganti spt cvt filter,cvt gasket,plug,engine oil,oil filter,fuel filter,flushing oil,aircon service,wiper wash,gasket washer,minyak gear,coolant dan labour charge kesemua berharga Rm 1231.07 termasuk GST. Dek sbb centre ni memang terkenal dgn servisnya yg sgt dipercayai maka koyak poket saya membayarnya. Takpe sayang Saga boleh manfaat sekeluarga maka ku turuti jua.

Unknown said...

Tiba masa Saga SV mencecah 60300 km dan terpaksa tukar minyak gear CVT 5 litre. Bila semak buku servis berkala macam2 pulak kena ganti spt cvt filter,cvt gasket,plug,engine oil,oil filter,fuel filter,flushing oil,aircon service,wiper wash,gasket washer,minyak gear,coolant dan labour charge kesemua berharga Rm 1231.07 termasuk GST. Dek sbb centre ni memang terkenal dgn servisnya yg sgt dipercayai maka koyak poket saya membayarnya. Takpe sayang Saga boleh manfaat sekeluarga maka ku turuti jua.

Gnola said...

Saya pun pakai Saga SV gak.Pengalaman 1st time tukar cvt oil..Appoinment mula2 untuk minor service dengan kos 3++ untk mileage 40K. sambil request Services advisor check tuning sbb mcm tersenggut terutama time jalan slow cam kat parking shopping complex. Tapi bila services advisor tengok kete dah 2 tahun, mereka advice untuk tukar cvt set ( minyak, gasket n filter sekali walaupun mileage br 40 K..dengan kos 4 ratus lebih.. .. finally jadi major servis, dari coolant, plug air filter dan segala minyak ditukar.
mmg rasa la perbezaan dari sblm ni..gear rasa smooth n best time terutama bile pakai SAT..
tapi memang rabak laa.. minor services ngan CVT set dekat 1K kene...
adeiiii.....

Unknown said...

Ne masalah lampu cvt dok naik je...padahal dh tukaq mnyak segala bagai...tpi elok xde ape2...chek ok...apa dah hehehe...

Unknown said...

Entry yg amat berguna.. Hari ni lampu cvt menyala.. Tgk slh 1komen sruh tgk lampu brek ke3.. Sah lampu ke3 terbakar..

Unknown said...

Kisah sy mcm ni....mil 34k++ sy dh tukar minyak cvt jenama castrol...dlm 2 minggu pertama lampu gear cvt menyala dan nk guna SAT pn ada masalah(susah nak masuk).pergi kat pomen,pomen tukar relay n reset blk komputer box..so lampu tu hilang..sy guna kereta mcm biasa...lebih kurang 3k millage yg dh jalan..ada bunyi nyaring keluar dr bhgn tayar kiri...bunyi tu lagi kuat bila kita lagi laju...pomen bgtahu itu bunyi bearing tayar..so sy tukar bearing tapi masalah x selesai juga...bunyi tu ada lg...bila d periksa secara teliti bunyi tu datang dari gearbox...so ada tak kwn2 dsini ada yg senasib dan bagaimana nak selesaikan masalah ini..tqvm

Unknown said...

Kisah sy mcm ni....mil 34k++ sy dh tukar minyak cvt jenama castrol...dlm 2 minggu pertama lampu gear cvt menyala dan nk guna SAT pn ada masalah(susah nak masuk).pergi kat pomen,pomen tukar relay n reset blk komputer box..so lampu tu hilang..sy guna kereta mcm biasa...lebih kurang 3k millage yg dh jalan..ada bunyi nyaring keluar dr bhgn tayar kiri...bunyi tu lagi kuat bila kita lagi laju...pomen bgtahu itu bunyi bearing tayar..so sy tukar bearing tapi masalah x selesai juga...bunyi tu ada lg...bila d periksa secara teliti bunyi tu datang dari gearbox...so ada tak kwn2 dsini ada yg senasib dan bagaimana nak selesaikan masalah ini..tqvm

محمد علي said...

Blog dgn info yg bagus. Skrg mileage saya dah 79,901. Ini pertama kali nk tukar minyak cvt dari guna kereta Nov 2013. Setakat skrg alhamdulillah xde pulak masalah, sehingga diberitahu oleh sc utk tukar sbb minyak dh terlalu kotor. Sebelum ni mmg dh dibagitau biler memandangkan regenyer yg melampau, tertunda sehingga skrg.

Anonymous said...

bab gearbox jangan main tunda2 bang Ali. 80ribu km tu dah jauh terlebih dari 60k ikut manual yang sepatutnya kena tukar. takut nanti nak jimat 500 terpaksa keluar 5 ribu.

NOraELL said...

assalammualaikum..nak tanya
saya pakai flx 1.3.
masalah sekarang bila drive rasa tak best ada sangkut-sangkut masa jalan jem.brek pulak kadang-kadang bunyi. bila hantar SC masalah sama je.saya dah tukar minyak CVT dan tayar pada masa yang sama tapi tak best bila drive bunyi bising.
saya tak tahu sangat pasal kereta.
harap ada yang sudi membantu.
terima kasih

Chegu Anuar said...

Betoi tu bang.. Duit boleh la nak cari atau korek mana2.. Famili penting.. Tanggungjawab tu.. Hihihi

Chegu Anuar said...

Adoi.. Biasa tu.. Keta kecik, jiwa besaq.. Hahaha

Chegu Anuar said...

Sharing is caring tuan.. Hahaha

Chegu Anuar said...

1) Minyak brand Castrol tak pasti sb CVT oil sy Proton punya..
2) Bunyi nyaring tu mungkin bearing kat roda.. Atau break pump (x ingat nama) sb sy penah tukaw jugak..
3) Utk cornfirmation, bwk g SC yg berkaliber sikit utk checking

Chegu Anuar said...

Elok tukaq cepat Bang Ali oiii.. Kena jem gearbox, maka masalah negara bakal wujud. Hihi

Chegu Anuar said...

Bab sangkut2 / tersengguk2 tu kena bawak pi SC utk depa setting komputer balik..

Baru tukaq tayar dah bising? Pelik ni.. Klu bising takdak lain dah, mungkin bearing la.. Atau kalau tukaw tayar second, kdg2 pun berdengung jugak

Chegu Anuar said...

Rasanya tak rosak kot.. Klu gear box kong, kasi tukaq kunci kereta baru la.. Haha

mizan said...

Assalam...keta exo cfe kawe penah jadi sekali lepas berhenti rehat pastu kembali start ...masuk gear D & R ..tak leh gi...lampu cvt nyala...tak tahu buat apa...lama matikan enjin...start balik lampu tu tak timbul dah...baru boleh gerak..sampai skrg ni ta da masalah lg..

mizan said...

Assalam...keta exo cfe kawe penah jadi sekali lepas berhenti rehat pastu kembali start ...masuk gear D & R ..tak leh gi...lampu cvt nyala...tak tahu buat apa...lama matikan enjin...start balik lampu tu tak timbul dah...baru boleh gerak..sampai skrg ni ta da masalah lg..

Unknown said...

seram jugak dengar pasal services gearbox CVT ni... services je dah RM500... belum lg servis biasa,tukar timing belt... kereta baru nk keluar ni... amik Exora bold...

Chegu Anuar said...

Zuhaidie: Betoi tu bang oi.. Mmg mcm tu la costing utk tukar CVT oil. Huhuhu

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Biasa ptoton diorg nasiht tukar 40000 untuk service major.klu api cvt mnyla cek lmpu brek ke 3 dulu.klu rosak try tukr.klu dh tukr tp mnyla juga br bawa p proton.i dh ada pnglmn mcmni.so boleh cubalh klu ada masalah mcmni

Unknown said...

Saya pun dah kna lmpu cvt kjp mnyla kjp pdm.hntr ky proton service meter i 40000 dia ckp minyak cvt kna tukr dan setting blik.nasib baik lpas tukr dan setting ok blik.kna juga dlm rm290.

Unknown said...

Saya pun dah kna lmpu cvt kjp mnyla kjp pdm.hntr ky proton service meter i 40000 dia ckp minyak cvt kna tukr dan setting blik.nasib baik lpas tukr dan setting ok blik.kna juga dlm rm290

Jeya said...

Minggu lepas I tukar CVT oil. (RM40 / L- di proton). Di kedai spare parts, dijual pada harga RM43. Sebelum tukar cvt oil, i dah survey 8 buah kedai bawa pokok. 4 daripada mereka tidak tahu tukar cvt oil. 4 lagi boleh tukar minyak sja.tidak ada seorg pun yg berani tukar auto filter. Proton nasihat tukar sekali dgn cvt oil. auto filter memang mahal di proton,RM230+.
Harga auto filter di kedai biasa RM80 je(bukan ori). tetapi x de mekanik yg nak ambil risiko buka filter. jadi akhirnya saya tukar di Proton. kerja proton ok,puas.cuma harga filter tu mahal.harga cvt oil....paling murah di pasaran. Proton nasihatkan tukar cvt oil+ filter setiap 60K .

Chegu Anuar said...

Betul Jeya.. Kedai service luar mmg tak tau buat.. Depa takut sb akan setting elektronik. Kiranya Saga FLX ni adik sikit pada BMW X6.. Hahaha

Anonymous said...

Assalam, cite pasai CVT ni memang dah lumayan, saya beli FLX bulan 7, sebulan lepas tu kereta breakdown di atas jambatan menyebabkan jem 10km mengikut kata polis trafik yang bertugas dilokasi kejadian, lawak di hari raya 2011, saya call center dan ikut nasihat yang diberikan iaitu mencabut bateri selama 15 min dan pasang semula. Kete dihantar semula ke Glenmarie dan satu board baru ditukarkan. CVT memang kena guna minyak yang original, mahal sikit xpa. saya tukar kat kedai biasa saja dan makenik nasihatkan ambil minyak yang ori proton untuk menentukan keselamatan. x sampai 200. Memang ken cari kedai makenik yang ok lah...Insyaallah sampai sekarang pun ok, walaupun sekali sekala lampu tanda CVT tu menyala juga.Sekaran dah dekat 70k km, cadang nak p tukar timing belt dan lain... insyaallah semuga dilindungi perjalanan kita. Mungkin dapat membantu tuan2 pengguna FLX

Anonymous said...

S"lam..bagus juga blog ini utk dijadikan sebagai rujukan...mungkin anda boleh bantu saya,lampu cvt saya akan menyala sewaktu memecut bila meter mencecah 100km di highway dan terus free gear..kes mcm ni agak bahaya bagi saya...tapi lampu 3 saya x terbakar..semua ok..kalau memandu bwah 100 km lampu cvt tak menyala..kalau lebih 100 km baru menyala...harap ada pandangan dari otai2..

Chegu Anuar said...

InshaAllah.. Apapun, kita redha saja lah noooo.. Mungkin dlm 1000 unit keluaq dr kilang, ada kot 40-50 bijik yg ada masalah sikit2

Chegu Anuar said...

Dasyat jugak... Nak tanya sikit, tuan mmg service kat Proton SC ka? Atau kat luar?.. Utk Saga FLX ni, elok la kita follow service kat Proton SC sb FLX ni mcm adik sikit pd BMW saja.. Huhuhu

Unknown said...

Assalamualaikum. Nk tya.. Klau gna filter untk mnyk gear yg biasa pnya jnma kisdon. OK ke? Sapa2 ada prnah gna?

Chegu Anuar said...

Tak ingat pulak brand filternya.. Kena refer SC la.. Tp sy suggestkan tukar CVT oil ni kat Proton SC.. Agak terjamin sikit

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Bagus entri dan komen pasal cvt ni... Tq semua..

Saga FLX Plus saya baru 21,000++ . semalam lampu cvt menyala pulak.. Dah cek lampu brek ke-3 masih elok menyala..

Agak-agaknya apa punca masalah..?

Unknown said...

salam td sy bawa kereta bukak aircond then tetibe bau macam asap dlm kete tkt terbakar je bau dr aircond then sy ttup aircond tgk kt dpn berasap dh utk pengetahuan ptg td ujan lbt sgt ada kaitn ke ujn td n tu tnda rosak ke bila sy guna aircond blik bau tu dah tk ad plz jawab tq

Chegu Anuar said...

Mungkin sb hujan.. Cuba bawak dulu 2-3 hari.. InshaAllah ok tu

Chegu Anuar said...

En.hisham, sy pun pernah jadi mcm tu.. Bawak ke SC, dia akan cucuk komputer utk setting balik.. InshaAllah akan ok tu

wai said...

chegu Anuar,
saya beli saga flx 1.6 auto pada oktober 2013,problem memang berbagai juga,sebulan beli lepas servis pertama 1000km,master pump brek bocor,waranty dpt tapi body dlm spray baru,hampir setahun keta nak start tak boleh,mesti kena gerak2 kan kt box hitam tepi bateri,baru alarm bunyi dan start semula baru ok..pegi SC warranty tukar baru dan ok,pastu tahun ke-2 kena bunyi brek nyaring kuat sgt setiap permulaan perjalanan 0-15meter,memg bengang org tgk je,pegi SC dorg check simple2 je,sembur angin je..2-3 hari bunyi lg..,last servis kt luar je,brek pad ok lg..,pastu kena aircond condenser bocor,proton tak warranty,nak kena byr rm1100,wat kat panel lain plak nk rm650,sume ckp tk blh repair,last wat kt jb gak ada 1 kedai repair aircond (welding condenser),siap sume hanya rm180 je. 2013-2016 la ni meter baru 29800km,tapi dh mcm2 kena..sedih gak.tapi tetap hati dgn proton,dah nk hbs warranty 3tahun pon oktober 2016 ni..skrg kena plak time nk start keta mati semula,3x start baru blh hidup,
nak tanye 1.6 ni full tank isi petrol area rm49-54,tapi memg kilometer just 220-230km je ke?keta pon speed just 170-175km je ke?harap dpt feedback..
nak servis cvt pon belom smpai masa lg..,terima kasih

Anonymous said...

halo tuan,

Saya dah baca habis semua komen2 di atas dari awal hingga akhir, dari atas ke bawah n dari kiri ke kanan memang level pengetahuan saya dah naik 1 level haha.

Tapi tuan saya nak tanya, kereta saya (FLX 1.3 CVT) dah 3 tahun 3 bulan tapi km baru 22k. Kereta memang selalu jalan tapi jarak dekat. Saya baca servis CVT ni setiap 60k.. tp tuan, kalau nak tunggu 60k mungkin kena tunggu 8 tahun lagi baru sampai masa.

terima kasih tuan
-budak skema-

Anonymous said...

halo tuan,

Disebabkan fokus menaipkan diri, saya terlupa nak taip soalan yang bermain di jiwa ini.. soalan saya benrbunyi bgini;

1) mesti kah kita menunggu 60k dulu baru servis?

Bagaimankah pulak kereta yang sampai 8 tahun tp x sampai 60k? kalau kita kena tunggu 60k km baru servis n xda masalah maka jimat lah duit untuk beli jagung. :D

Terima kasih tuan,
- budak skema-

NOraELL said...

assalammualaikum Cikgu Anuar. indicator light saya menyala last week hantar SC dorang install baru, bila tanya sebab rosak dorang cakap sebab cuaca tapi saya rasa macam tak boleh terima je alasan tu. lepas je install baru selepas 2 hari radio saya pulak tak boleh off. bila tekan button bulat lama2 sebab nak off radio bunyi angin dari bahagian enjin. siapa pernah alami erk?
saga flx 1.3.

Chegu Anuar said...

Wai: Agak kronik jugak penyakit Saga hang tu.. Mcm2 hal.. Yang aku boleh tolong jawab:-

1) Bab Petrol - Kalau Saga 1.3 (Auto FLX), petrol la ni (rm1.75/liter), kalau isi rm50, boleh pi sampai 320-340km..

2) Bab speed - Tak pasti boleh pi sampai 170km/h sb aku bawak maksimum pun takat 130km/h..

3) Condenser Aircond - Kalau tempoh 3 tahun, mmg under warranty melainkan kita dah tak pi service di Proton SC

4) Dinasihatkan, elok lah service di SC.. Bukan apa, senang nak repeat kalau problem berulang. Tp cari sc yg ada kualiti dan bagus..

Chegu Anuar said...

Tentang soalan diatas, cadangan :

Eloklah maksimum pun, 5 tahun pi tukar CVT Oil tu.. Bukan apa, kita ambil contoh tayar, kalau dah 5 tahun, bunga masih elok (sb jarang jalan), kena jugak tukaq tayar tu sb grip dah takdak.. Begitu jugak dgn minyak hitam.. Harap dpt membantu..

Chegu Anuar said...

Wslm.. Masalah yg Norell dpt ni, takdak pulak penah teman kena.. Cuma masalah radio ni, hp tak boleh letak dkt radio, tiba2 radio off.. Bab indicator light, tak pasti la pulak kalau disebabkan cuaca.. Tapi betoi la.. Mcm tak logik pulak kan.. Cuba pi cari SC yg baguih sikit

Anonymous said...

ATF – Automatic Transmission Fluid. Minyak ni memang penting bagi yang pakai AUTO. Dalam manual dia ada sebut setiap 20,000km tukar. Tapi boleh la extend hingga 30,000km kepada mereka yang nak jimat. Minyak ni memang penting ditukar…jangan abaikan (contohnya tak tukar lebih dari 30,000km) kerana kerosakan kepada AUTO gearbox perlu perbelanjaan yg besar. Kalau kita rajin tukar, kereta tak perluTransmission Flush seperti yg disyorkan oleh sesetengah bengkel. Transmission Flush boleh pergi sampai 7-9 litre.Ini membazir untuk kita…tapi bukan pada pihak yang bikin servis. Cajsekitar RM200 ++. Kalau kau selalu tukar ATF, hanya tukar biasaaje….yang budget kurang dari RM100…ikut saiz kereta anda!

Gear Oil – untuk mereka yg pakai manual gearbox. Kereta anda tak perlu pakaiATF, sebaliknya pakai Gear Oil. Benda ni boleh la tukar 60,000km sekali.

soalan saya. apakah beza dlm dua situasi d atas tuan..sbp kereta sy proton saga flx auto 1.3. nak tukar ATF ke nak tggu 60km utk sevice minyak gear?

Chegu Anuar said...

Utk Saga FLX yg kita kagumi:

1) Perlu CVT Gear oil sb ATF Oil hnya utk transmisi Automatik biasa.. Saga guna teknologi gear CVT utk lancarkan sistem penukaran gear. Kan tak sengguk2 Saga FLX kita waktu tukar gear..

2) CVT oil kena tukaw setiap 60,000km.. Tak mcm kereta Automatik biasa.. 20,000km kena tukar.. Kos tukaq CVT gear oil ni mmg mahai sb setiap 60,000km. Berbaloi jugak la nooo..

Anonymous said...

So chegu.. saga CVT ni x ada la nak tkar ATF tu ye. Cma ada service CVT gear oil la kan.

Chegu Anuar said...

Tak payah ATF gear oil.. Tukaq CVT gear oil bila milage sampai 60,000km

WanBeruas said...

Assalamualaikum..Nice info bro..Lusa saya nak buat major service Exora Bold 60000KM...Tadi call buat appoitnment dgn EON SC staff bagitau kos dalam Rm 1,100.00..Ok la tu berbaloi setelah jenuh lenjan MPV tu tanpa masaalah...Alhamdullilah...

Chegu Anuar said...

Betoi.. Berbaloi2 wpun mahai.. Fair n square bak kata org putih

Anonymous said...

Tq chegu. Ssh beli keta x da ilmu ni hihihi. Assalam.

ayem z said...

salam semua,

Saya nak tnya skit otai2 sekalian, saya pakai flx 1.3, dh 3 tahun 11 bulan pakai, saya dh x servis kat proton lg, servis luar je, tp sekarang dah smpai 60000 km, so igt nak servis cvt kat proton sbb servis cvt mmg bagus kat proton kan.. Jd boleh ke just nak servis cvt sahaja kat proton, xnak servis lain mcm major servis ke.. blh ke x ek, ada x yg blh tlg...

Chegu Anuar said...

Boleh tuan.. No problem.. Bawak ja ke Proton SC utk tukaq CVT Gear oil tu

Unknown said...

Sy punya kereta skrang 51202km dah lebih milege 1000km da.. sebelom ni servis dkt luar.. skang mcm nk servis dkt sc.. stelh 3thn pakai flx ni.. setahun ni kereta sy asyuk mcm tersekat sekat je mcm nk mati je enjin.. pastu pagi pagi bunyi break sgt nyaring.. kdg kdg ada nyala lampu cm lambang enjin tu. kenapaa yer

Chegu Anuar said...

Cukup 60,000km, sila tukar CVT gear oil.. Tersekat2 tu, tak pasti mslhnya.. Tp boleh bwk ke Proton SC utk checking.. Sy ada jugak dulu kena mcm tu, dwpa cucuk kom.. Maleh nk tanya

azrie said...

Salam cikgu..saya pengguna proton saga flx sv auto..sejak tahun 2013..first beli kereta sampai la skrg sya x pernah lagi servis kat SC proton..ada ka waranty kereta da takde?skrg milege 36000km da..awal2 tu ada juga nyala signal cvt tu tpi bila nyala sya tekan butang SAT tu..bila da tekan hilang da..bila da hilang sya matikan balik butang SAT tu..smpai skrg mcm tak pernah da nyala..

Chegu Anuar said...

Wslm.. Kalau dr mula service luar, warranty expired..

azrie said...

Oh yaka ckgu..ala apa bole buat..kalau nak servis gearbox mmg kena tunggu 60000km ke?atau bole juga servis awal sikit?maklum la da tiada waranty ni ckgu?

azrie said...

Oh yaka ckgu..ala apa bole buat..kalau nak servis gearbox mmg kena tunggu 60000km ke?atau bole juga servis awal sikit?maklum la da tiada waranty ni ckgu?

Chegu Anuar said...

Boleh la dalam milage 55,000 - 60,000km boleh la srrvice.. Elok ke Proton SC.. Sediakan bajet dalam RM500-600.

azrie said...

Ohh ok ckgu terima kasih maklum balas dan cadangan...

yuyun87 said...

Salam..nak tnye..lately kate saga FLX sy selalu lampu signal cvt menyala N kete akan stop..dh g check ngn sc, diorg kata TCu prob..bleh jd ke??? Sebelum nie cvt menyala , disebabkan lampu brek prob..N ada mse just sering balik.. TP kali nie sc kata tCu dh prob..

Unknown said...

Tlg bg tau saya
apa beza Automatic Transmission Oil dan CVT Tranmission Oil
saya guna saga flx 1.3 dh guna dlm 49 000 km.
Perlu ke buat kedua2 servis di atas?

Unknown said...

Salam...
Sya nak tanya..tadi masa tgh drive saga flx SE 1.6 tiba2 lampu cvt yg mcm gasket tuh menyala..tapi xpasti sbb apa..sblm menyala tuh..keta bila bwak ada macam bunyi kat brek..mcm kita ada seret benda pon ada jgk..agak2 sbb apa chegu? Sya jadi takut pulak.

Chegu Anuar said...

Alamak.. Bhy jugak tu sb sampai boleh stop kereta.. Klu masih ada warranty, tukar ja.. Tak pun, cuba dptkan pandangan 2-3 SC tgk mcm mna. Ok

Chegu Anuar said...

Saga FLX guna Cvt gear oil.. Kereta transmsi Auto selain CVT boleh guna minyak gear atomatik biasa.

Chegu Anuar said...

Mengikut kata majority Sagarian, CVT lampu nyala sb brek ketiga tak function.. Cuba check dulu.. Ok

Unknown said...

Owhhh..kiranya bunyi yg sya dgaq tuh mmg bunyi brek la kot noh..blh tahan kuat jgk bunyi dia..ada time sya xbrek pon dia bunyi jgk...
Kalau kita bawak buat sehari dua ni bahaya dak chegu? Sbb arini cuti..proton pon tutup..

Unknown said...

Owhhh..kiranya bunyi yg sya dgaq tuh mmg bunyi brek la kot noh..blh tahan kuat jgk bunyi dia..ada time sya xbrek pon dia bunyi jgk...
Kalau kita bawak buat sehari dua ni bahaya dak chegu? Sbb arini cuti..proton pon tutup..

Chegu Anuar said...

Rasanya ok tu.. Takdak mslh takat 2-3 hari ni.. Tp kena hati2 la noo.. Cuba try test jalan dekat2 dulu esok.. Klu ok, no prob la.. Kat SC pun kdg2 depa try n error jugak..

Unknown said...

Salam Chegu...keta chek saga blm 62555km dh..td chek pi buat major service...chek kena rm1,325.00 (termasuk gst + labour charge) sbb kna tukaq minyak Cvt dgn yg lain2...rasanya mcm tak berbaloi ja dgn harga yg chek kena tu...huhuhuhu...

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Chegu Anuar said...

Wslm.. Itu lah dia.. Kereta kecik, jiwa nya besaq sangat.. Byk2 bersabaq nooo.. Mama75linda punya Saga BLM ka FLX?

Unknown said...

hehehe....terkejut punya pasai...flx terus jd blm...siap nk demam dh ni..

Unknown said...

terima kasih yg x terhingga buat chegu, dgn adanya blog ni...byk yg chek boleh belajaq dari sahabat2 yg lain...byk maklumat chek dpt kat sini...dari 10%, dh naik 50%, sekurang2nya tak la kena tipu lepas ni...maklum je lah kan...depa tengok pompuan,lg senang laaaa depa nk goreng...kan, kan, kan..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Chegu Anuar said...

Bukan apa.. Kalau BLM, tak pakai CVT Gear Oil.. Takpa.. Org kata, sharing tu caring.. Saya pun post dlm blog ni utk berkongsi.. Kadang2 dpt jugak pandangan lain dr Sagarian..

Demam dulu takpa.. Jangan demam masa ghaya haji nanti.. Selamat memandu lepas kena rm1k +++..

Unknown said...

salam, oleh kerana saya dah sedut byk ilmu dari sini, rasa terpanggil untuk share sikit.saga actually pakai dua2. minyak ATF aka minyak auto kena tukar setiap 20000 kalau servis proton atau 30000 kalau servis luar. harga tak semahal cvt. cvt kena servis tiap2 60k.

Chegu Anuar said...

Mahmud Rajaie: Saya tertarik dgn statement "saga actually pakai dua2".. Betoi ka ni? Proton Saga memang ada 3 jenis.. Saga BLM, Saga FL & Saga FLX.. Saga BLM & FL memang guna minyak ATF (Auto Transmission Fluid). Tapi Saga FLX guna teknologi transmisi CVT.. Pemanduan Saga BLM/FL dan FLX pun berbeza.. Takkan kot guna 2 jenis minyak ATF & CVT.. Sorry lah kalau saya salah bro..

Unknown said...

Assalamualaikum encik. Nak tanya, saya punya saga fl 1.3 cvt (tgk dalam geran). So saya kene pakai ATF ke CVT ye? Saya selalu confuse benda2 macam ni.. perempuan..😂😂

Unknown said...

Assalamualaikum encik. Nak tanya, saya punya saga fl 1.3 cvt (tgk dalam geran). So saya kene pakai ATF ke CVT ye? Saya selalu confuse benda2 macam ni.. perempuan..😂😂

Chegu Anuar said...

Syahirah: Disebbkan keraguan yg agak ketara ttg CVT Gear Oil ni, baru td sy dah double cornfirm dgn Proton SC.. CORNFIRM..CVT guna CVT Gear oil setiap 60,000km milage. ATF gear oil utk Saga BLM.. 👌🏻

Unknown said...

Assalamualaikum en, kiranya saya pakai saga fl 1.3 first model sblm cvt keluar...so sy just pakai minyak ATF je kn...?

Unknown said...

Assalamualaikum en, kiranya saya pakai saga fl 1.3 first model sblm cvt keluar...so sy just pakai minyak ATF je kn...?

Chegu Anuar said...

Naz: Ya.. Kalau sebelum keluar model CVT, just guna ATF Gear oil.

Unknown said...

slm..wah ramai jgk prob cvt mnyala ye..igt sy sorg je..sblm ry aji ade mnyala beberapa minit masa on switch..then p check kt sc..dia tuka button SAT je..pastu skrg pn dia nyala lg mcm biasa..

Unknown said...

slm..wah ramai jgk prob cvt mnyala ye..igt sy sorg je..sblm ry aji ade mnyala beberapa minit masa on switch..then p check kt sc..dia tuka button SAT je..pastu skrg pn dia nyala lg mcm biasa..

HisyamRockKu said...

Sy skrg brada d auto city proton servis melaka tuk servis keta dh lbih 60kilo so kna servis major kos yg dtnjukkn rm915 lpas diskaun dlm rm880 mmg trkopak la arini nmun bila fkirkn ttg kselamatan telan je..

HisyamRockKu said...

Sy skrg brada d auto city proton servis melaka tuk servis keta dh lbih 60kilo so kna servis major kos yg dtnjukkn rm915 lpas diskaun dlm rm880 mmg trkopak la arini nmun bila fkirkn ttg kselamatan telan je..

Unknown said...

Salam...pergh mahal juga mentenen tukar cvt gear oil ni kan...ini baru brand proton punya harga cvt gear oi...baru2 ni toyota vios baru pun guna teknologi cvt pada gearbox mereka...kalu proton +gasket kena 5rat...mungkin vios lebih lagi... aduh cvt...

Unknown said...

Salam semua, kereta sy saga 1.6 cvt, gear die mcm susah nak masuk.... Maksud sy, die susah nak tukar gear..... Bile pakai SAT function, tersenggut senggut..... Adoiii jgn la rosak...

Shida utd said...

Asalamualaikum...saya baru beli saga flx 2013 secondhand milege 37k...perlukah saya tukar minyak cvt ni atau perlu tunggu milege 60k.kalau perlu tukar berapa kos nye...terima kasih

Chegu Anuar said...

Shida: Kalau yakin dgn milage 37k km tu, ok la.. Tunggu 60k km baru tukar CVT Gear oil tu..

Unknown said...

Sya pnya milage bru 25000 tapi dah 3 tahun perlu tukar CVT ke cikgu...?

efa said...

Sy pnya millage lg skit nk sampai 60000.. Fulus tak berapa nak ada. Klau tak sevice kt proton takpe ke? bru survey harga kt kedai biasa rm48 seliter.

Chegu Anuar said...

Efa: Boleh jugak kalau nak buat kat bengkel biasa. Tp mcm sy, dah tanya 2-3 kedai biasa, depa takmau buat kalau tukar CVT Gear oil ni.. Harga seliter kat kedai sparepart Mmg rm48/liter

Chegu Anuar said...

Redza Bob: Tak pasti pulak.. Cer pi SC tanya.. La ni Saga sy pun tersemput2 sejak tukaq fuel pump.. Dah kena rm650 pun masih masalah.. Ntah la

Unknown said...

Assalamualaikum chegu ...nak tnya kalau tukar minyak cvt kt proton tu ..pastu ada warranty dakk..ka .mcm kedai biasa ja tk da warranty

Chegu Anuar said...

Unknown 3/11: Kalau tukar di Proton SC, sebarang problem, boleh bwk balik ke SC.. Sb tukar CVT gear oil ni tidak melibatkan penggantian part.. Jadi tidak ada kena-mengena dgn warranty.

Anonymous said...

Assalam. Saya ni baru nk cadang beli kereta. Maintenance kereta Saga ni mahai dak?average kene spend brapa?saya paham yg major servis 60km dlm rm900. Yg regular punya berapa erk?klu mahai sgt xdak beza dgn keta second hand saya nk la reconsider balik

Anonymous said...

As Salam....saya pakai kereta SAGA FLX SE 1.6 . Hari ni di awal pagi otw nak pi keja tiba2 kat highway tersedaq ada lampu indicator merah menyala....bila tekan brek dia padam...angkat brek dia menyala balik...terus bagi signal berhenti tepi highway. Bila perhati betui2 rupanya lampu tu ada tanda gear ( tanda CVT ) indicator menyala.....so terus buka buku owner manual yg Proton bagi tu...confirm itu tanda CVT.

Teringat nak cari dlm web kalau2 ada cerita tntg problem CVT ni....searching internet dan jumpa blog cikgu ni...

Nak jadikan rezeki terbaca tntg entri ni pasal lampu third brek blow juga punca lampu CVT tu menyala.....terus check lampu third brek kat belakang tu ...rupanya mmg betui lampu tu dah blow tak sedaq...

Pi kedai tukaq bulb lampu third brek tu terus lampu CVT padam sampai la ni....modai RM10 saja dah settle hal indikator CVT menyala tu.

Agaknya betui la ada kaitan dgn wiring lampu third brek kot...sebab bila saya tekan brek lampu CVT tu padam...angkat brek lampu tu menyala semula. So Alhamdulillah dah selesai masalah tu.

Terima kasih la pada tuan2 yg share masalah CVT ni dlm entri cikgu ni. Terima kasih semua dan terima kasih la pada Blog cikgu Anuar ni.

Chegu Anuar said...

Alhamdulillah.. Selesai satu perkara kan..

Tkasih kpd semua reader's yg sudi.berkongsi pengalaman..

Chegu Anuar said...

Minor service dalam rm200.. Major service, depend jugak apa bendanya nak tukar.. Kita boleh tentukan.. Proton SC suggestkan ja.. Ok

Anonymous said...

Blog chegu ni akan tetap menjadi rujukan kpd kami SAGARIAN2 ni.TQ

Unknown said...

chegu anuar bateri kereta seeloknya bila tukr ye? mnta beri pendapat trima kasih

Unknown said...

Nk tye klu nak cek saja kat Sc kne bpe byrn ye?

Unknown said...

Td bru je g servis cvt auto kat proton..regenye rm570lbh la..kopak duit..if cvt manual rege rm290 je cz xde oil filter cvt tu..tpaksela ikat perut smpi gji bln depan..huuu moga Allah limpahkn rezeki lain kat ak..amin..

Chegu Anuar said...

Anon 20/11: InshaAllah.. Kita sama-sama syer mana yang baik..

Nur Hafis: Bateri kereta guna sampai 'kong'.. Kalau dah kong, baru tukar..

Waris Silam: "Org kedai tu tulis".. sapa org kedai tu bro? Ikut manual / advise dari SC tukar setiap 60,000km milage

Shaz ain: Nak buat lagu mana.. memang mcm tu lah harganya boss.. Takpa.. Rezeki ada tu..

Mama Qarmila said...

salam.berkenaan tentang simbol cvt yang menyala tu saya juga pernah.mula2 saya ingatkan masalah serius.sebab bila saya on lampu,then tekan brek,simbol cvt terus keluar.bila tekan brek lagi dia hilang and lepas balik brek keluar balik.aik ape masalah ni.bila saya off lampu mmg tak keluaq.mmg betul lampu brek ketiga tu terbakar,sebab lepas tukar simbol cvt tu mmg tak keluaq lagi dah.

Chegu Anuar said...

Mama Qarmila: Kesimpulannya.. Punca signal CVT naik kat meter tu, maknanya lampu brek ketiga terbakaq.. Baguih!!.. Utk panduan semua..

Unknown said...

assalamualaikum nak tny lau bateri saga ni dah kong anggaran nk tukaq brpa ye

zainuz said...

sensor cvt menyala tu.. cuba tukar lampu brek ketiga.. atau soket2 mentol tu longgar ke.. sebab dia connect dengan lampu cvt. saya pernah alami..Alhamdulillah lampu cvt tak menyala lagi..

Maurer said...

Tumpang tnya , saya pernah tersilap tukar minyak atf pada gearbox punch cvt .. Saya baru perasan yg saya telah salah guna minyak .. Ada apa effect pada gearbox cvt saya ? Siapa tahu tolong saya ..

Unknown said...

Salam nk tny kot2 ada sesiapa tahu. Saya pakai proton saga sv. Sv ni cvt ke atf ye? Konfius sbb dah terbeli minyak cvt ni..tp blom tukar lg

Anonymous said...

terima kasih atas sharing ini. sangat berguna untuk penilaian kos.
saya kongsikan juga link untuk saudara2 tgk2 jadual service proton saga flx/blm:
http://proton.com/protonapps/model/saga/procare%20package/ProCareSaga.pdf

Unknown said...

Sya pkai mnyak cvt toyota... beli filter n tukar sendiri.. then panggil member budak proton care utk reset cvt.. settle..

Unknown said...

Mahal jugak minyak cvt ni adeh...

Unknown said...

Mahal jugak minyak cvt ni adeh...

MAIZATUL said...

Salam , nak tanya ,. saya pakai saga flx sv . Baru je na masuk 2 tahun . Masa millage 20000 something tanda CTV tu keluar . Bila cek kat proton mereka kata hanya lampu ketiga terbakar dan mereka menukar lampu n then setting kan balik dalam sistem . Tapi lepas tu , jadi balik . banyak kali jugak la tukar lampu tu . Jadi takkanla sebab lampu terbakar je kan ? Mesti ada soemthing wrong kat gearbox . Betul tak ? So boleh minta pendapat tak apa patut saya buat skrg ? millage sekrg dalam 360000 something .

Qaseh safiyya said...

Tukar dkt bengkel biasa boleh tak.mcmna nak tahu myk tu utk CVT

Qaseh safiyya said...

RM 55

Qaseh safiyya said...

Sekarang sy pun alami situasi 2..mcmana kereta ari.tukar balik mnyk CVTatau guna ja smpai skang.kereta ok x?

Anonymous said...

Assalamualaikum Cikgu,
nak tanya kereta sy flx 1.6 se, 2 minggu lepas sy ade tukar minyak gear 4 liter. tp pomen cine tu pulang balik 1 liter katenye 3 liter dah cukup. then ok la sy happy la bile minyak gear dah siap tukar. then dua hari lepas lampu signal cvt menyala. tak pasti samada ade kaitan dengan lampu brek atau x sbb lampu depan n spotlight pn baru je terbakar. so masalah sy, utk nk ke bengkel or proton servis agak jauh jaraknye 30km. kereta masih lg bole jalan. ade masalah x kalau sy drive kereta ke jarak yang macamtu dgn masalah kereta tersebut. tolong cikgu bg pendapat.

Muzhafar Akmal Bin Shahiran said...

Salam.bru 2 3 hri menyala dh tu.menunjukkan itu oerlu ditukar.in case..bru 1st te jdi.gelabah gk la lmpu mende kuo.search tenet..bru tau itu cvt..mahal gk kan.kalu kedai luaq boleh ke?

Chegu Anuar said...

Boleh.. maybe 2017 ni dah Ada yg bengkel yg boleh operate CVT gear oil.. Tapi, kalau bagi sy, better ke Proton SC sb at least Ada jaminan

Chegu Anuar said...

Wslm. Minta maaf terlambat baca. Memang betoi, CVT gear oil guna Dlm 3liter ++.. Better ke Proton SC.. 30KM inshaallah selamat.. 😉😊

Chegu Anuar said...

Sy again setuju.. takkan sebab lampu break ke3 punya hal, Naik signal CVT prob.. CVT warning tu berkait rapat dgn sistem gear. Mungkin Ada kaitan antara signal warning, gearbox Dan lampu break ke3.. mohon Proton buat research.. rasanya dah Ada kot jawapannya sb post sy ni dah 24 bulan berlalu.

Chegu Anuar said...

Uihhh.. bahaya tu.. mungkin Ada kesan jangka panjang.. pengguna transmission CVT ni mesti dpt rasa perbezaan nya sewaktu penukaran gear.. Jadi, minyak gear yg diperlukan mestilah yg berkualiti tinggi.. bila ATF gear oil dimasukkan ke Dlm kawasan gearbox yg perlukan CVT gear oil, Cuba and bayangggggkan.. huhu.. harap2 takdak APA la nooo.. Tapi, pernyataan Saya diatas dari sudut logikal nya lah ya

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 255   Newer› Newest»