Thursday 16 January 2014

Bercuti di Hatyai , Thailand

Assalamualaikum wbt..



Hari ni just nak berkongsi cerita tentang percutian singkat famili aku ke Hatyai, Thailand.. Percutian yang asalnya dirancang awal tapi tak jadi sebab cikpuan aku tak diluluskan cutinya sampai ke sudah.. Tapi kali ni maleh lagi nak planning.. Main otak seminit ja.. Kakak2 aku ajak pi sekali lagi pun depa kata on ja.. Takpa.. Depa dekat.. Hahaha..

Aku ke Hatyai ni main terjah saja.. Buat research sikit, pastu hentam saja lah.. Aku bertolak dari Nilai jam 11.00 malam.. Bawak keta slow-slow tanpa tekanan, akhirnya sampai di Juru jam 5.30am.. Sempat jugak aku tidoq sejam kat R&R Gunung Semanggol... Berjanji jumpa kakak2 n adik aku kat Juru jam 5.am.. Tepat depa sampai.. Perjalanan diteruskan ke border Bukit Kayu Hitam.. Sampai di border dalam jam 8.00am... Breakfast dulu.. Pastu buat insuran Thailand, tukaq duit, isi petrol dan sebagainya.. Petrol kena isi siap-siap sebab petrol kat Thailand mahal ooooooo... Nak tau details kat sempadan, boleh baca post aku yang sebelum ni tentang tips ke Hatyai.. 

Masuk Hatyai dalam jam 10.00am.. Fuh.. Lega rasanya lepas lama jugak dok buat urusan kat Imigresen Thailand.. Masuk ja Pekan Dannok, nampak wayar berselirat dah.. Mcm kat Bandung jugak.. Termenung sat.. Bersykurla kita dok kat Malaysia.. Wayar lampu jalan pun tak nampak.. Semua kabel ditanam dalam tanah.. Kalau ada wayar bergantung pun, seurat ja wayarnya.. Ni kat Thailand, memang berbelas-belas wayar diantara tiang ke tiang.. 



Perjalanan dari Pekan Dannok ke Hatyai tak jauh pun.. Dalam 55km ja & lebih kurang 50minit perjalanan.. Aku main hentam ja.. Aku harapkan abang ipaq aku bawak GPS, tapi dia tak bawak.. So, main terjah saja laa.. Nasib baik papan tanda ada tulis bahasa rumi.. Kalau dak, memang naya sungguh.. Bila dah masuk Hatyai, aku terus mencari hotel PB Grand Hotel.. Hotel ni aku dah booking secara online.. Tapi belum bayar.. Kat Thailand ni beza sikit dgn Indonesia.. Kalau di Indonesia, booking mesti kena buat transaksi bayaran terus.. Kat Hatyai ni main booking pakai emel ja/ telefon.. Last sekali depa akan emel booking number.. Pusing punya pusing, tak jumpa pulak hotel PB Grand ni.. Akhirnya aku tanya la sorang mamat teksi motosikal ni.. Dia tak pandai cakap English.. Yang dia tau, bahasa Siam.. Aku tunjuk alamat.. Haa.. dia kata OK.. Aku bersama 3 lagi kereta ikut la motor ni.. Lepas pusing kanan - kiri - kanan.. Dia berenti.. Dia tunjuk dengan bahasa yang aku paham.. "INI LA HOTEL NYA..." .. Punggah betoi.. Dah terang-terang nama hotel tu Hotel IDO.. Aduh.. Takpa la.. Aku bayar 40Baht (RM4.00) kat dia, dan dia pun beredar.. Cikpuan aku pun pi tanya ada bilik kosong?? Harganya amat berpatutan sekali.. 590Baht = RM59.00.. Fuh.. Jimat.. Hotelnya amat selesa.. Hotel baru.. Semua kemudahan baru.. Katil King size.. Puas hati sangat laa.. Tapi agak jauh sikit dari pusat bandar yang Lee Garden Plaza tu laa.. Tapi dok la jauh sangat.. Naik tuk-tuk dalam 6-7 minit saja.. Selesai bab hotel... 



Lepas check-in, mandi-mandi dulu.. Rest kejap.. Van pun sampai.. Van ni memang aku ada contact dia sehari sebelum pi.. Van 14 seaters ni dikenakan charge 1500Baht saja dari jam 2.00pm - 8.00pm utk 3 destinasi.. Mula-mula aku minta dia bawak pi makan.. pastu dia bawak pi Chang Phuak Camp .. Ni tempat naik gajah.. Tapi aku tak naik pun sebab simpati dengan gajah tu walaupun kami memiliki versi yang sama.. Hahahaha.. Bayaran untuk naik gajah tu 500Baht/orang utk naik gajah selama 30 minit.. Takpa la.. Dapat bagi makan gajah pun OK.. Selesai kat tempat gajah, terus pi Floating Market... Tempat orang meniaga kat atas air tu.. Kat situ, nampak menarik tempatnya.. Makanan & minuman yang dijual pun nampak lawa saja.. Aku try beli satu sosej roll.. Mak aih.. Makan tak sedap hapa.. Huh.. Apa pun aku tak beli.. Yang aku beli bekas air tanah liat tu.. Murah ja.  RM2.00.. Hehehe.. Bagi aku, kat Floating Market ni taklah menarik sangat.. Tapi bolehlaa.. Berniaga dengan cara yang unik.. Hehehe... Last destinasi aku suruh driver bawak pi Night Market.. Beli-belah sikit.. Harganya pun tak la murah sangat.. Habis tu, balik bilik.. rehat la pulak... Dah dekat 24jam aku berjalan tanpa rest.. Penat oooo.. Malam tu pulak, cikpuan aku bgtau receptionist nak panggil massage.. orang massage mai kat bilik.. Bukan massage aku, tapi massage cikPuan aku laa.. 300Baht utk 2 jam massage.. Berbaloi dak? Amat berbaloi sekali.. Lepas massage, pi jalan lagi.. Perut dah lapar.. Suruh receptionist panggil Tuk-Tuk.. 5 minit ja sampai tuk-tuk.. Pi kat area Lee Garden Plaza.. Kat situ ada Restoran Hamid.. Halal.. Boleh tahan makanannya.. Sedap jugak.. Agak confident sikit nak makan.. Hahahaha.. Pusing-pusing sambil beli-belah souvenir, pastu balik bilik dan zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.....

Pagi esok, pi la ronda-ronda naik tuk-tuk yang sama.. Tepat jam 1.45pm, aku bertolak balik ke Nilai.. 12jam perjalanan baru sampai Nilai.. Jam 1.04am sampai depan rumah..

Kesimpulannya, bercuti ke Hatyai ni boleh diberikan percutian yang sederhana bestnya.. Mungkin aku pu 2hari 1malam saja kot?? Tapi kalau ada kesempatan, takmau dah aku ke Hatyai, nak try pi Krabi atau Phuket pulak.. InsyaAllah..

Layan dulu la pic yang sempat ambik..














11 comments:

Anum said...

seronoknya

Ana Jingga said...

good tips percutian chegu..mana tahu kut2 nak pi sana nnt..was here.

are_lin@yu said...

beznya..dlu sllu gk prgi..sjak kes bom tu dh jrg.hihi

Unknown said...

sy nak ke hatyai bulan depan..boleh share contact van yg untuk jln2 di hatyai tu? pleaseee...

Chegu Anuar said...

Van : +0897394954 (Shaari) brother nie org siam tp boleh ckp melayu....senang sikit.

Chegu Anuar said...

Van : +0897394954 (Shaari) brother nie org siam tp boleh ckp melayu....senang sikit.

Unknown said...

time kasih sangat2... (>_<)

Anonymous said...

thx for the info...nk tanya, harga tut tut rm2 tu utk harga seorg or 1tut tut?

Unknown said...

Chegu.. boleh tau kenapa kena sewa van lain kat sana?. Masuk tu pakai kereta sendiri kan?. TQ

Unknown said...

Salam tido hotel mana ye?

MIRA said...

Next trip kalau nak ke Hat Yai..naik train ... komuter..pulak..jimat