Saturday 19 November 2016

SK Desa Jasmin @ Trip Tahun 6 Ke Kuala Terengganu

Assalamualaikum..

Cerita dah sebulan berlalu.. 14-15/Oktober lalu, aku telah membawa 80 orang murid & 8 orang guru ke Kuala Terengganu.. Rombongan Che'Kiah Ke Terengganu ni merupakan kali pertama bawa murid aku ke Pantai Timur.. Idea daripada Cikgu Rohayan selaku Penyelaras Tahun 6. Aku belasah saja lah.. Asalkan boleh makan angin.. Selain daripada tu, aku memang kena buat sebab aku Ketua Unit Lawatan & Rekreasi..

Bertolak ke Kuala Terengganu dari SKDJ jam 4.00am sepatutnya ikut perancangan. Tapi terpaksa lewat jugak sebab tunggu murid yang lewat.. So, jam 4.45am baru boleh bertolak. Driver bas kali ni ikut jalan dalam.. Nilai - Senawang - Kuala Pilah - Keratong - Muadzam - LPT2 - Kuala Terengganu..

Berhenti solat Subuh di masjid area bandar Kuala Pilah.. Perjalanan lancar.. Jam 12.30pm sampai Kuala Terengganu.. Lokasi pertama: Taman Tamadun Islam / Masjid Kristal.. Okla.. Nak kata best, ermmm.. Boleh la.. Cuma aku cadangkan kat Kerajaan Negeri Terengganu.. Jagalah 'ikon' pelancongan Negeri Terengganu.. Sorry nooo.. Ikhlas.. Seolah-olah tiada maintanance.. Semoga lain kali aku sampai Kuala Terengganu, semuanya dah OK..

So, hari pertama, dapat pi pulak Muzium Negeri Terengganu.. Memang rushing time kami.. Hahaha.. Nak buat mcm mana.. Dah trip 2 hari 1 malam.. Rugi kalau slow pergerakan.. Sebaik lepas melawat Muzium Terengganu, terus ke ICT (Ikan Celup Tepung).. Kalau ikutkan review internet, banyak kata kat Batu Rakit.. Tak payah la jauh2.. Aku decide ke Pantai Ketapang.. Pun dah terbaik aku rasa.. Sotong sepinggan = RM7.00.. Ikan kembung = RM3.00 sekoq.. Punyalah fresh ikan. Aku saja bantai 4 ekor.. Hahaha.. Budak2 pun belasah tapi bayar sendiri la.. Sebab tak termasuk dalam pakej 5x makan yang aku sediakan..

Lepas ICT, barulah kami pi check-in hotel,. Bukan main hebat jugak kami.. Menginap di Hotel Seri Malaysia , K.Terengganu.. Dapat pakej promosi.. termasuk breakfast & dinner.. Belasah.. Oklah Hotel Seri Malaysia ni.. Nak kata mewah tu tidaklah.. Nak kata lekeh pun tidaklah.. Sederhana..

Kredit Foto: FB Dokumentasi Online SK Desa Jasmin (Pn.Jazimah)

Lepas solat Maghrib & dinner.. Bawak budak2 jalan2 ke Kampung Cina.. Pun mcm tak best ja.. Tapi okla kan.. Masa digunakan sebaik mungkin untuk jejakkan kaki di bumi KT. Maybe ada jugak murid yang tak pernah sampai ke Kuala Terengganu..

Keesokkannya, terus ke Noor Arfa Batik.. jam 9.00am tepat, dah terpacak kami di Noor Arfa Batik.. Person in-charge, Cik Nurul Suhada dah tunggu dan sambut kehadiran kami.. Okla.. Banyak aktiviti yang aku dah order untuk murid. Kami warnakan corak batik bersaiz 2 m. Harganya RM130.00/banner.. Aku tempah 4 banner.. Jadi, adalah aktiviti murid-murid aku nak buat selain daripada membeli-belah..

Habis ja aktiviti Noor Arfa, terus ke Pasar Kedai Payang.. Kalau tak pi, memang lah tak sah.. Budak2 pun ada yang membeli.. Baguih la.. Ingatan kat famili.. Aktiviti seterusnya & yang terakhir ke Kopok Lekor Losong.. Jenuh jugak la beli kopok lekor.. Alhamdulillah..

Semuanya berjalan dengan lancar.. Terima kasih kepada 80 murid yang join.. Terima kasih kepada cikgu pengiring.. Terima kasih kpd driver bas yang bawak kami pi dan balik selamat..

Apapun, aku hargainya kebagusan / kejujuran kakitangan Noor Arfa Batik yang menyimpan telefon murid aku yang tercicir.. Cik Suhada dah pun pos kan telefon tu kat aku.. T.kasih kpd Cik Suhada & staff Noor Arfa Batik yang bagi aku jujur..

Jumpa lagi Kuala Terengganu..