Monday 19 September 2016

Antara Pembelian Rumah & Kereta? Mana Yang Diutamakan?

Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera..



Hari ni aku nak share sikit hal rumah & kereta.. Dalam kehidupan kita, kereta & rumah merupakan satu keperluan utama lebih-lebih kepada yang sudah berkeluarga. Kereta sangat menjadi satu keperluan. Cuma kita ada pilihan perlukan kereta jenis apa mengikut kemampuan kita. Ibarat kata pepatah.. "Ukur lah baju di badan sendiri.." Jadi kereta adalah keperluan bagi kita. 



Rumah? Sudah menjadi lumrah manusia terutamanya yang sudah berkeluarga mestilah inginkan sebuah teratak tempat berteduh dari hujan panas demi keluarga tersayang. Pada zaman kini, harga rumah yang sangat melonjak naik menyebabkan ramai golongan tidak lagi berkemampuan untuk membeli sebuah rumah. Jadi, terpaksa lah menyewa rumah. Nilai sewaan rumah teres / apartment masih lagi mampun dibayar oleh kita. Tapi, menjadi persoalannya.. Sampai bila?? Aku sendiri juga pernah menyewa rumah selama 5 tahun di Seri Petaling. Tahun 2002-2007 sebelum berpindah ke Nilai. Dengan nilai sewaan RM500/bulan, boleh lah nak bayar pada masa tu.



Kesimpulannya, bagi yang sudah berkeluarga, sangat-sangat perlukan sebuah kereta dan sebuah rumah demi mencapai kesempurnaan hidup. InshaAllah.. Kepada sesiapa yang belum memiliki kediaman sendiri, masa anda akan datang tidak lama lagi. Cari-carilah rumah mengikut kemampuan kita. Tapi, harga rumah sekarang yang melambung, membuatkan keinginan kita menjadi terbatas.. 

Walaupun kedua-dua benda tadi (rumah & kereta) merupakan keperluan, tapi mempunyai nilaian yang berbeza mengikut masa. Kereta, akan menjadi satu benda yang semakin menurun 'value' walaupun selepas sebulan kita beli. Manakala, rumah pula akan meningkat 'value' walaupun selepas sebulan kita membelinya.

Kiraan di bawah ni merupakan 2 jenis pengiraan yang dapat aku hasilkan daripada tinjauan atau pengalaman sendiri :

Rumah aku : 

Harga rumah    ; RM131,100.00
Tahun siap        : Jun 2007
Nilaian semasa : RM300,00.00
(Jun 2016)

Nilaian peningkatan harga rumah yang aku duduk sekarang ni +- RM170,000.00 yang diambil kira selama 9 tahun dimiliki. 

Dibahagikan jumlah peningkatan tu kepada 9 tahun = RM18,888.00/setahun untuk menunjukkan jumlah 'value' mengikut tahun.

Kereta aku :

Jenis kereta     : Proton Exora
Tahun dibuat   : 2010 (Mei)
Harga belian   : RM60,000.00
Nilaian semasa
(Sept 2016)     : RM20,000.00

Kejatuhan nilaian kereta sangat lah ketara iaitu RM40,000.00 dalam masa 6 1/2 tahun.. Kejatuhan nilai kereta aku tu = +- RM6,154.00/setahun.. Aku dah kerugian RM40,000.00... Belum dikira dengan interest lagi tu.. 

Jadi, walaupun semua sedia maklum, nilai kereta memang lah akan susut nilai yang ketara & sememangnya kita perlukan. Namun, kita masih lagi mempunyai ruang & peluang untuk memiliki sebuah kereta dengan sebuah rumah jika kita bijak mengatur.

Jangan lah kita memiliki sebuah kereta yang 'high-class' yang harganya mencecah RM80,000 - RM100,000 sedangkan kita hanya mampu menyewa disebuah rumah pangsa contohnya. Belilah kereta yang mampu milik (Perodua / Proton ) & beli lah sebuah rumah walaupun sebuah rumah pangsa. InshaAllah boleh..

Nota: Ini adalah catatan peribadi. Tidak ada kena-mengena dengan sesiapapun sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. Jadikannya sebagai satu motivasi untuk mencapai impian kita.

4 comments:

kakitravelkhairuddin.blogspot.com said...

rumah diutamakan..kereta susutnilai

Chegu Anuar said...

Betoi tu Bang Din..

rusli ishak said...

assalam,proton exora cps,aircond tak sejok klu kereta berhenti,kereta berjln sejok pulak.apa masaalahnya?

rusli ishak said...

assalam,proton exora cps,aircond tak sejok klu kereta berhenti,kereta berjln sejok pulak.apa masaalahnya?