Tuesday 7 June 2016

Sudahkan Anda Mendaftar Sebagai Pengundi ATAU Tukar Tempat Mengundi?

Assalamualaikum wbt & Salam Sejahtera..

Petang tadi pusing-pusing Nilai, nampak satu banner.. Parti DAP DUN Nilai secara senyap-senyap dah anjurkan Kempen Daftar Pemilih sebagai persediaan PRU Ke-14 akan datang. Aku bukan apa, parti DAP ni secara diam-diam pandai atur strategi.

Kerajaan Negeri Sembilan.. Anda mahu parti mana memerintah? Jawapan ditangan anda


DUN Nilai dah 2 penggal dikuasai oleh DAP. Aku puji dengan langkah awal DAP yang berusaha untuk mendaftarkan remaja yang baru mencecah 21 tahun untuk melayakkan mereka mengundi. Mungkin pada pemikiran depa, golongan muda ni akan lebih cenderung memilih parti pembangkang pada PRU akan datang. Sebab tu, depa mulakan langkah awal untuk daftarkan pemilih baru.

Mana BN / PAS /  atau komponen BN mcm UMNO / MCA / MIC.. Bukan aku nak kutuk, tapi nak bagi pendapat saja lah.. Penduduk Nilai pada 2016, kalau dibuat bancian, aku amat optimis pecahan pengundi melayu melebihi pengundi cina dimana banyak penempatan / taman-taman perumahan baru yang diwujudkan skrg, dikuasai oleh pembeli berbangsa melayu. Cuma kebanyakkannya masih belum menukar tempat mengundi kerana alamat kad pengenalan mungkin masih alamat kampung. Kumpulan ni lah yang perlu difokuskan oleh pemimpin-pemimpin parti politik di dalam DUN Nilai. Berusahalah untuk menukarkan alamat didalam kad pengenalan sekaligus menukar tempat mengundi di N.10 DUN Nilai dalam PRU Ke-14 akan datang. 

Masa aku bersama team JKKK Batang Benar, Ketua Kampung & AJK berjaya bawak JPN & SPR sekaligus dalam satu masa dalam satu program di Batang Benar. Jadi, penduduk baru menetap di Nilai ni boleh datang tukar alamat & menukar tempat mengundi.

Pelik!! Tak mau menang ka Barisan Nasional DUN Nilai ni... Aku dah 9 tahun duduk Nilai kalau sebagai orang awam tak dapat merasa tarikan kuasa pemimpin politik di DUN Nilai melainkan dengan Mr. Gan Chee Biow masa PRU 13 dulu.. Pemimpin UMNO ada yang hebat-hebat kat Nilai ni.. Tapi tak dapat 'rasa' kehadiran depa.

Dan kepada warga Nilai yang baru menetap di Nilai, bolehlah berusaha menukar alamat kad pengenalan sekaligus menukar tempat mengundi di DUN Nilai. Aku biasa mendengar, orang kata dia mengundi di kampung. Takmau tukar alamat. Pelik jugak kan?? Kita dah menetap secara tetap di Nilai, eloklah kita mengundi di kawasan tempat tinggal kita. Sebab, kerajaan negeri yang memerintah nanti aalah hasil undian kita.. Segala kemudahan asas, jalan raya, pembangunan yang bakal dimajukan adalah akan dilaksanakan oleh kerajaan negeri berdasarkan parti politik yang memenangi kerusi DUN. Ni kita tinggal Nilai, mengundi di DUN Alor Pongsu, Perak.. Buat apa?? Kita masih boleh berfikir secara rasional.

ATAU

ATAU

ATAU



Selamat Mendaftar Sebagai Pemilih & Selamat Tukar Alamat - Tempat Mengundi