Wednesday 22 May 2013

Sedikit Cerita Diri Aku

Assalamualaikum w.b.t..

Hari ni sambil semak2 kertas soalan budak, saja nak rest sat.. Dah ponek dah jari-jemari menanda kertas.. So, just nak story serba-sedikit tentang diri aku..



Aku dilahirkan di Pulau Pinang. Nama yang mak bapak aku pilih Mohd. Anuar Bin Saed.. Dulu, bapa aku bekerja sebagai JuruEnjin laut di Jabatan Perikanan. Aku pernah tinggal di Gelugor.. Masa aku Form 1, kami berpindah ke Batu Maung, Penang. Bersekolah rendah di SK Minden Heights.. Masuk From 1, aku bersekolah di SMK Sungai Ara sebelum ke SMV Balik Pulau ambik Jurusan Elektronik (konon-konon nak jadi engineer masa tu.. huhu).. Keluarga aku hidup cuma sederhana.. Masa Form 1, aku pernah menjadi Assistant Kantin di Kantin Jabatan Perikanan, Batu Maung. Dengan upah RM4/day, aku tak payah lagi minta duit sekolah daripada mak bapak aku.. Dapatlah menjimatkan belanja.. Aku pernah juga tolong Kak Pah (jiran aku masa tu) jadi Assistant of Roti Canai.. Pukui 7.00am aku dah kayuh basikal ke Pekan Batu Maung untuk bekerja sedangkan kwn2 lain tengah sedap tidur di atas katil. Masa Form 1 & 2 aku sekolah sessi petang.. Jadi, pagi sampai jam 10.30am aku pi la tolong Kak Pah ni dengan upah harian RM6/day.. Mewah oooo masa tu.. Mewah utk budak2 mcm aku laaa... Pernah jugak aku bekerja kedai makan dengan menolong Abang Mat Jen (Mat Zain nama sebenar).. Dan masa cuti sekolah Form 4, pernah jugak aku kerja kilang di Bayan Lepas.. Nama kilangnya Kilang Emico.. Pendek kata, aku memang la jenis yang rajin mencari pendapatan (puji pi la diri sendiri).. Untuk membantu diri sendiri & dapatlah ringankan beban family aku.. 



Tamat zaman persekolah, aku masuk Maktab Perguruan (MPPPP) pada 01.07.1998.. Walaupun bukan bidang yang aku minati, aku pasrah.. Bapak aku yang berusaha ambik borang maktab, dia cuma minta aku isikan borang tu.. Akhirnya, bapak aku jugak yang hantarkan borang tu.. Nak dijadikan rezeki, dapatlah temuduga bertulis.. Aku yang belum pernah ada baju kemeja terpaksa la membeli kemeja sehelai.. Pi la aku dengan muka yang tak berapa nak ceria.. Tu pun bapak aku jugak yang hantaq sebab dia takut aku tak pi temuduga tu.. Tup.. Tup.. panggil pulak temuduga.. Mcm mana boleh panggil sedangkan aku jwb ujian bertulis tu cincai2 saja.. Huh!! Pegi la aku ke temuduga.. Alhamdulillah.. Terima kasih kepada Allah S.W.T dan bapak aku.. Sampai hari ni aku berjaya menjadi seorang pendidik yang ditugaskan untuk mendidik anak2 bangsa Malaysia.. 

Antara rakan2 aku dulu di Puchong Jaya


Tahun 2001 Julai aku mula bertugas di SK Puchong Jaya.. Untuk makluman, dahulu, aku bukan seorang yang suka bercakap.. Masa aku jadi cikgu, dah mengajar sampai 2005 aku masih tak berkeyakinan untuk bercakap didepan murid-murid.. Entah laa.. Nak terkencing ghasanya kalau bercakap kat perhimpunan.. Hehehe.. Kalau mai kumpulan aku bertugas, seboleh2nya aku akan melarikan diri.. Lariiiiiii!!!!!.. Hahaha.. Bengang ja sapa yang group dengan aku.. Itu dulu laa.. Tapi la ni, kalau bagi micropon tu, sejam tanpa henti pun aku boleh bercakap depan budak2.. Contohnya masa baru-baru ni.. Aku kena bagi talk kat pengawas.. Sejam aku balun cakap non-stop.. Haa.. Ambik!!!.. Hahahahaha.. Masa di SK Puchong Jaya, aku lebih banyak mempelajari selok-belok dunia pendidikan.. Jadi, aku lebih banyak melihat saja.. Aku rasa murid pertama aku mengajar sekarang dah berumur 23 tahun dah.. Mungkin ada yang dah berkahwin kot nooo.. Tapi seronok menjadi pendidik ni.. 

Rakan-rakan di Desa Jasmin


Tahun 2009, aku bertukar ke SK Desa Jasmin, Nilai.. Sebab apa pindah? Sebab dah beli rumah di Pajam. Aku beli rumah tahun 2006, siap 2007.. 2007 jugak aku pindah.. Di Perdana College Heights tu, aku antara 5-10 penduduk terawal yang tinggal di situ.. Masa aku pindah, Jalan PCH 8 tu aku insan kedua selepas Mizi.. Dari 2009 - hingga kini,aku masih di SK Desa Jasmin.. SK Desa Jasmin banyak mengajar aku menjadi insan yang lebih baik dan cemerlang.. Aku mengakui bahawa mutu kerja aku lebih jauh baik dari aku mengajar di Puchong.. InsyaAllah aku akan terus kekal mendidik anak-anak bangsa di Nilai ni dengan sepenuh khudrat aku..Aku merupakan seorang guru Matematik pada 2013 ni.. Dulu masa awal2 pindah, aku banyak jugak mengajar Bahasa Melayu.. Boleh dikatakan sampai ke hari ni, aku dah ajar subjek Maths, Bahasa Melayu, Kemahiran Hidup, dan P.Jasmani/Kesihatan.. Maths memang bidang aku.. Aku suka ajar Matematik.. 

Dah nak masuk kelas.. Sambung lain kali.. Okey