Tuesday, 11 September 2012

Selesaikan Siasatan Kes Yang Tak Sepatutnya Berlaku

Salam to all blogger yang dikasihi.. 

Hari ni saja nak berkongsi dengan u'oll pasai satu kes yang aku terpaksa siasat.. Kes ni adalah kes murid-murid Tahun 6 sekolah aku yang meraba pelajar perempuan Tingkatan 1. Huhuhu.. apa daaa budak2 ni.. Hampeh..


Pada satu hari dalam minggu lepas, pagi2 lagi dalam jam 7.35am, aku didatangi seorang ibu yang ditemani anak perempuannya (beruniform sekolah menengah) nak berjumpa aku.. Dalam hati aku, awat pulak dia nak jumpa sebab anak dia sekolah menengah.. So, untuk mengetahui lebih lanjut, aku pun menjemput si ibu dan anaknya ke bilik disiplin.. Tanpa teh tarik dan nasi lemak, si ibu ni berkata.. " Minta maaf pagi2 dah kacau cikgu.. akak ni taktau nak cerita kat sapa.. Tu yang akak jumpa cikgu.." .. Aku pun tertanya2 dalam hati, apa kes pulak ni.. Lalu aku pun suruh akak tu cerita.. Dia pun terus bercerita bahawa anak perempuannya tu (bekas murid sekolah aku 2011) dah kena raba satu badan oleh 3 orang murid Tahun 6 sekolah aku.. Agak pelik jugak aku.. Mcm mana boleh kena raba? Dia pun menceritakanlah apa yang berlaku secara panjang lebar laa.. Betoi.. Kesimpulannya, anak pompuan dia kena raba di rumah masa kakak ni bekerja.. Aku pun pikiaq jugak, mcm mana budak2 tu boleh masuk rumah dia.. Huhh!! Disebabkan aku pun ada kelas, aku pendekkan cerita dengan si ibu tu.. dan ambik nama budak2 yang buat keja tak senonoh tu... Siappppp hangpa....

Lepas rehat aku panggil suspek pertama. Nama dia Abu (bukan nama sebenar).. Hahaha.. Pusing punya pusing, last2, mengaku jugak la si suspek pertama.. Dia kata abis semua dia raba walaupun budak perempuan tu cuba menepis.. Adusss.. Gatai betoi hangpa niiii... Selesai suspek pertama, aku suruh panggil suspek kedua. Nama dia Ahmad (juga bukan nama sebenar).. Ni soalan aku :

Aku : Hang tau ka awat aku panggil hang?
Ahmad: Tak tau.. 
Aku: Hang ada ponteng kelas tambahan petang kan pada 4/9/2012.. Betoi tak?
Ahmad; EErrrmmm.. Ada .. betoi..
Aku: Hang pi mana? Hang pikir betoi2 sebelum jawab sebab kalau hang tipu aku, siap hang..
Ahmad: Saya ke Cyber Cafe...
Aku: Laa.. Kan aku dah pesan, cakap yang betul.. 
Ahmad: uuuu.. aaaa.. uuu..aaa (senyap jaa.. sambil mata ada berair)
Aku: Hang ponteng pi mana?
Ahmad: errrmmm.. sy pi rumah Abun (bukan nama sebenar).. 
Aku: oooooo... buat apa hang pi rumah dia..? Ada sapa kat rumah dia?
Ahmad: Takde sape.. kami 4 orang ja.. mak dia keja..
Aku: Isshhh.. aku pesan sekali lagi, ckp yang betul...
Ahmad: Errmm.. kakak dia ada jugak la lepas balik dr sekolah...
Aku: oooo.. Hang ada kacau kakak dia?
Ahmad: Mana adaa... kami tgk TV jaa..
Aku: Hang ada kacau kakak dia tak? Ckp betoi2..
Ahmad: ermm.. ada jugak laa.. sikit-sikit.. tapi main2 jaa..
Aku: Hang ada raba dia?
Ahmad: ............ ( akhirnya Ahmad menceritakan apa yang telah dia buat kat kakak kawan dia tu.. )

Kesimpulannya: Memang 3 murid ni ada melakukan perbuatan meraba seluruh badan pelajar perempuan tu.. Aku rasa memang tak patut murid seusia 12 tahun berani melakukan perbuatan mcm tu.. Abis setakat tu saja..

Aku diarahkan oleh guru besaq utk panggil mak bapak ke-3-3 budak tadi dtg sekolah.. Datang la bapak dan mak depa.. So far, okla perbincangan lancar.. Cuma ada sorang parent ni mcm tak mau anak dia disalahkan... Dalam perbincangan tu, aku mempersoalkan perbuatan anak2 depa yang berani.. Tapi bapak dia salahkan aku dgn mengatakan.. " u tak boleh sama budak2 dengan orang dewasa.. mungkin diaorang tak tau apa yang diaorang buat tu salah.. mungkin bagi diaorang cuma main2 saja...' Aku memang panas hati.. Bangang ka apa mamat ni.. Anak dia darjah 6.. Lelaki.. dah pandai semua dah.. Kalau murid tahun 2-3 aku boleh terima sebagai main2... So, dgn perasaan panas tu, aku terus diam saja.. kalau dak, mau lebam bijik mata dia aku kerjakan ATAU mata aku yang lebam dia kerjakan.. Kahkahkah...


So, hukuman daripada phak sekolah.. Jeng..jeng..jeng.. TIADA.. Hahaha.. Aku cuma nasihatkan budak2 tu.. depa menangis-nangis kat aku lepas kena tazkirah oleh aku ustaz tak bertauliah... Moga depa insaf sebenar2 insaffffff...

12 comments:

Nor Zilla Sensei said...

mak aii.. biar betul ade budak kecik yg raba budak lg besar.. skrg ni budak2 da makin pandai ea.hmmm.. ape nak jadi la

MamaEma said...

sangat ngeri..bila umur sebaya itu dah tahu buat macam-macam... Ya ALLAH minta dijauhkan dari anak-anak dengan perangai sedemikian...

Chegu Anuar said...

Zila.. First thanks follow my blog yang tak semenggah nii.. memang betoi.. memang paneh hati dgn budak2 ni.. kita dulu pun jahat jugak, tp takdak la sampai ke tahap tu... Huhu

Chegu Anuar said...

Yes MamaEma.. memang ngeri.. tp ini realitinya budak2 zaman skrg.. balik ghumah muka baik.. tapi perangai memang teruk.. baik jahat mencuri takpa lagi dr jahat mcm ni.. Tak boleh dah nak kata nakal.. kan..

are_lin@yu said...

ayu dah folo sini..

jom lah join says.com kt sini http://says.com/my/arelyna/invite
untuk wat side income..ayu blh tlg ajar ;-)

mama_saly said...

salam..
alahai budak2 sekarang memang lebih mcabar..pgaulan sosial.. kecik2 dh pandai..apa nk jadi laa..ibu bapa harus lebih bperanan dan bfikiran tbuka.. moga2 Allah jauhkn anak2 sy bperilaku demikian.. dan moga Allah mberi kekuatan dalam mdidik ank2 zaman skarang...:)

Chegu Anuar said...

Thanks ayu.. foloow balik laa..

Chegu Anuar said...

Tu la mama saly.. apo nak dikato.. budak2 ni mungkin tak sengaja kot.. depa memang nampak cahaya keinsafan.. moga anak kita dijauhkan la dr benda-benda negatif ni.. thanks follow saya..

fadzli Amir said...

Salam kenal....tu la masalahnya, mak pak tak nak terima teguran...yg menandakan hati dah keras...

Chegu Anuar said...

Betoi tu Ly.. ada mak pak yang ok.. tapi ada jugak yg tak percaya apa yg anak depa dah buat.. dan lagi satu, mungkin depa rasa malu kot nooo Ly.. Thanks follow blog aku yg biasa2 nii..

are_lin@yu said...

haishhh budak2 skrg ni..mcm2 semua bnda tau kan...org mna ni..mcm org utaqha ja..samalah kita..hihi

Chegu Anuar said...

Ntah laa.. kita yg chegu ni pun pening dgn budak2 ni.. Den oghang Penang.. Tapi dah lama merantau ke negeri asing ni.. Huhuhu.. Boleh dok balik kampung setahun 6x jaa.. Hahaha..